Proč si média udělala z Meghan Markle boxovací pytel?

Bulvární média, zejména ta britská, neopominou jedinou příležitost, aby do Meghan Markle „nekopla“. Extrémně negativní přístup tisku má moc a vytváří společenské mínění. Část lidí bude vévodkyni ze Sussexu nenávidět, soudit ji, byť ji neznají, nikdy se s ní nesetkali, jen na základě titulků, jejichž cílem je vydělat peníze. A jak k tomu vlastně došlo, že se média rozhodla ukázat Markle, zač je toho loket?

Co vede lidi k tak silným odsudkům jiných, kteří jim vlastně mohou být jedno? Zejména britské bulvární noviny už několik let nenajdou na Meghan Markle a Harrym niť suchou. Masová média mají velkou moc nejen při utváření našich názorů, ale mohou mít i potenciál zničit něčí pověst. Z bulvární žurnalistiky se stalo toxické centrum plné drbů, které zasahuje do soukromého života veřejných osobností a plodí další kontroverzní konverzace na internetu i mimo něj.

Média potřebují peníze z prokliků na články

Média obraz o Sussexových zjednodušují. Ostatně novinářská zkratka je hlavním pracovním nástrojem reportérů. V dokumentu o slavném páru, který vysílal Netflix, byť je nudný a místy povrchní, Meghan často zmiňuje „že média potřebují prokliky na články“, tedy peníze, které za čtenost článků dostávají. A udělají pro to cokoliv.

To byl i případ bulváru TheSun, který bez uzardění otiskl sloupek Jeremyho Clarksona, dnes už bývalého moderátora pořadu Top Gear. Právě v tomto nenávistném sloupku došlo k překročení pomyslné hranice, co čtenáři snesou a co už je příliš, jak jsme psali v tomto článku. Pro připomenutí výňatek z Clarksonova sloupku o Meghan: „sním o dni, kdy se bude muset promenádovat nahá ulicemi všech měst v Británii, zatímco davy budou skandovat „Hanba!“ a házet na ni hrudky exkrementů.

Meghan Markle je v páru ta chytřejí

Kdybychom dali jen na bulvár bez špetky schopnosti kritického myšlení, vyjde nám, že Meghan Markle je jen nějaká béčková americká herečka, která se asi provdala za prince, aby se stala slavnější. A to, co se děje, si zaslouží.

Jak trefně uvádí publicista Fabiano Golgo ve svém komentáři na serveru Blisty, je to trochu jinak.

V první řadě Meghan byla velmi činnou aktivistkou za lidská práva s vlivným postavením a dlouhou historií charitativních akcí. Takže se perfektně hodí k muži, jehož jedinou prací v životě bylo dělat přesně to, co ona dělala z vlastní vůle, nikoli z rodinných povinností.

Za druhé, Meghan Markle není typická povrchní americká hvězdička. Velmi dobře se učila, je to  typ,  který měl ty nejlepší známky. A není to žádná hloupá „barbie“. Evidentně je, dle Golga, v domácnosti ta inteligentnější.

Co vytváří třenice s Brity a Evropany obecně, je její „amerikanismus“. Americké ženy se často zdají být někým, kdo cítí, že má vlastní právo a je plný rozmarů a povrchních přání. Meghan má navíc typicky americký, neustálý a široký úsměv a její až umělá pozitivita lidem z této strany planety vadí.

Královská rodina potřebovala obětního beránka

Dokument nicméně ukazuje, jak se Meghan změnila z milované na nenáviděnou, a odhaluje vážnou skutečnost: tuto změnu pohledu na ni uměle vyprovokovala královská rodina. Když se ukázalo, že Meghan chodí s Harrym, tisk byl veskrze pozitivní. Po celou dobu jejich svatby byla  Meghan oslavována pro svůj talent, krásu, inteligenci, dobrou vůli, styl a empatii. Brzy poté si „Firma“, jak se královské rodině říká, uvědomila, že mladistvý a energický pár Harryho a Meghan je mnohem populárnější a milovanější než ten nudný, který měl být v zemi oblíbenější, princ William a Kate.

Místo snahy o lepší propagaci přímého následníka trůnu tak začalo oddělení reklamy anglické královské rodiny krmit britský tisk negativními výroky o Meghan. Skutečnost, že je jen „napůl běloška“ a že je to Američanka, to usnadnila. Veřejnost už ty zakořeněné předsudky měla, šlo jen o to je pustit ven.

Bez ohledu na to, co si lidé mohou myslet o Meghanině vlivu na Harryho (je to spíše mužský šovinistický pohled, předstírání, že Harry je zmanipulovaný jeho manželkou), je Meghan obětí pomlouvačné kampaně. Pozoruhodné je i to, jak speciálně starší muži cítí potřebu Meghan pomlouvat. Nejede jen o nechutný článek Jeremyho Clarksona v deníku The Sun.

Názor by si měl každý udělat sám. Jenže k tomu jsou potřeba informace, znalosti a inteligence. Proto berme média s rezervou a raději se snažme si udělat objektivní pohled sami.

Zdroj: Redakce, Blisty