Kdo v Česku vydělává na sociálních sítích miliony?

Většina z nás používá sociální sítě jako zdroj zábavy a také tak trochu prokrastinace. Pro celebrity je ale například takový Instagram výdělkem typu „oslíčku, otřes se“, z kterého padají částky, jež většina z nás nevydělá ani za celý život. Kdo z českých celebrit vydělává nejvíc jako influencer?

Nejprve stručně, co je to influencer? I když to asi každý z nás ví, oficiálně tuto „profesi“ definuje wikipedie následovně: V českém prostředí influenceři působí zejména na sociálních sítích Instagram a Facebook a video platformě Youtube. S influencery je úzce spjat tzv. influencer marketing, jehož podstatou je spolupráce firem s influencery, kteří pak smluvené produkty propagují na svých platformách.

S tímto způsobem propagace mělo na konci roku 2020 zkušenost přibližně 14 % značek na českém trhu, jak uvedl stejný zdroj.

Být influencer je pro slavné snadné

Toliko suché definice a statistiky. Jednoduše řečeno, vaše oblíbená celebrita se na Instagram nafotí s krémem, popíše to nějak vtipně a nenuceně, nebo naopak trapně, záleží na daných intelektuálních schopnostech. A vy si buď klepete na čelo anebo uvěříte, že krém je opravdu bezva a že budete také vypadat tak skvěle (rozhodně to není výsledek botoxu) a běžíte si ho koupit nebo jen ťuknete někam na odkaz na online shop. Největším klišé se pak stala videa, kde odrostlé děti rozbalují krabice ( tzv. unboxing) s něčím, třeba s teniskami, co stojí jednu výplatu, a publikum nemůže odtrhnout zrak.

„Milionové“ celebrity

Zatímco si ještě před pár roky lidé klepali na čelo, když někdo řekl, že je influencer, dnes se to považuje za zaměstnání jako každé jiné. Pro firmy má využití influencerů mnoho marketingových výhod, a tak tato nová profese nabízí pro kohokoli s větším počtem sledujících zajímavý zdroj financí, píše web Sitevhrsti.

Spolu s dalším serverem Evisions publikuje seznam nejsledovanějších Čechů na Instagramu, kolik mají sledujících a kolik za to berou. Uvádíme ty, kteří prolomili magickou hranici milionu sledujících.

To se v Česku podařilo pouze pěti osobnostem. Kromě moderátora Leoše Mareše je mezi nimi i Dominik Feri. Ten překonal hranici díky svému covidovému zpravodajství a byl i oceněn na Czech Social Awards 2020. Do tohoto článku ho ale zahrnovat nebudeme kvůli vážným obviněním, jež na něj byla vznesena za znásilnění.

Petr Čech – 2,1 milionu sledujících

Nejsledovanějším Čechem na Instagramu je legendární brankář a držitel mnoha rekordů v Premier League, Petr Čech. Na sociálních sítích je velice aktivní a samozřejmě komunikuje i v angličtině. Od loňského roku je ambasadorem značky Volkswagen, který je oficiálním partnerem fotbalového EURA. Petr kromě fotek týkajících se sportu přidává svá hudební videa, čímž si vysloužil popularitu, protože je to dost netradiční spojení – vrcholový sportovec je i vášnivým bubeníkem. 

Makhmud Muradov- 1,8 milionů sledujícíh

Možná jste to ani nezaregistrovali, ale druhým nejsledovanějším Čechem není Leoš Mareš, ale MMA fighter Makhmud Muradov. Ten je sice původem z Uzbekistánu, ale částečně žil a závodil v Česku. Nutno podotknout, že určitě nemá jen české sledující, protože i své popisky na Instagramu píše ve čtyřech jazycích včetně češtiny. Byl partnerem zpěvačky Moniky Bagárové, po údajných nevěrách z jeho strany nakonec zpěvačka od záletného zápasníka odešla.

V některých Muradových postech však chybí jakékoliv označení spolupráce, přestože v nich Muradov taguje (odkazuje na) profily značek. Zda jde o placené spolupráce, je tedy otázkou.

Leoš Mareš- 1,1 milionů sledujících

Dlouholetý moderátor Evropy 2 a zpěvák Leoš Mareš je na českém trhu hodně specifickým influencerem. Nejen kvůli tomu, že ho statisticky sleduje každý 10. Čech, ale také kvůli tomu, že mu sledující odpustí kdejakou spolupráci, za kterou by se jiní influenceři ocitli pod palbou kritiky.

Leoš Mareš ze sebe na Instagramu udělal tak nějak „chodící billboard“, ale jeho fanoušci jsou na to natolik zvyklí, že jen málokdy se v komentářích ocitne nějaká výčitka. Propaguje vlastně všechno, od potravin přes cestovní agentury po nové bytové komplexy, a zřejmě docela úspěšně. A jako plus se mu musí nechat, že všechny reklamy poměrně transparentně označuje.

Například jeho kampaň pro Penny Market, kde kroužkuje s Jiřinou Bohdalovou, rychle zlidověla, ať už jsou na ni profesionální názory jakékoliv.

Silvie Mahdalová – 1 milion sledujících

Nepříliš známým a možná trochu překvapivým jménem pak může být Silvie Mahdalová, česká kreslířka. Ani ona nemá čistě české followers (následovníky, sledující) a nestaví profil na své osobě, ale na svých fotorealistických výtvorech.

Kolik si vydělají?

Smlouvy nám asi nikdo neukáže, ale dá se zhruba vypočítat rozmezí, kolik čeští influenceři dostávají za svoji spolupráci s vybranými firmami. Pojďme na to.

Na internetu lze dohledat, že se influencerům v USA vyplácí zhruba 10-25 $ za 1000 sledujících (220–550 Kč / 1000 sledujících). V přepočtu na tuzemské platy bychom došli zhruba k 4–10 $ za 1000 sledujících (88–220 Kč / 1000 sledujících). U každého influencera se to může ale lišit. Nezáleží pouze na počtu followerů, ale také na frekvenci a způsobu prezentace placeného obsahu.

Pokud máme český celebritu s počtem okolo 1 milionů sledujících, může si říct za publikován příspěvku s krémem na nohy nebo platem vajec něco mezi 90 000- 200 000 korunami. Jak píše server Sitevhrsti, například Leoš Mareš v jednom rozhovoru prozradil, že minimální částka za spolupráci s ním činí 400 000 Kč.

Inu, ne každý může být dobrým a vyhledávaným influencerem. Ono to totiž není tak jednoduché.

Zdroj: Redakce, Evisions, Sitevhrsti, wikipedie