Choupette: Adoptovaná kočka Karla Lagerfelda patří k nejznámějším zvířatům světa
V módním světě byl Karl Lagerfeld legendou, ale jeho bílá kočka Choupette se stala celebritou vlastního práva. Tahle birmanka s modrýma očima okouzlila nejen svého slavného majitele, ale i celý svět módy. Dnes pro vás máme příběh kočky, která patří k nejznámějším a nejbohatším zvířatům na světě.
Jak se Choupette dostala k Lagerfeldovi
Příběh Choupette začal docela nenápadně v roce 2011. Původně patřila francouzskému modelu Baptiste Giabiconimu, který byl Lagerfeldovou múzou. Když Giabiconi potřeboval odcestovat na dovolenou, požádal Lagerfelda, aby mu pohlídal jeho koťátko. To, co mělo být jen krátkodobým opatrovnictvím, se změnilo v lásku na první pohled.
„Byla to láska na první pohled. Když se Baptiste vrátil, řekl jsem mu: ‚Je mi líto, ale Choupette je nyní moje‘,“ přiznal později Lagerfeld v několika rozhovorech. Naštěstí model souhlasil s tím, že návrhář kočku adoptuje.
Jméno Choupette ve francouzštině znamená „sladká“ nebo „roztomilá“, což dokonale vystihuje její vzhled – je to nádherná bílá birmanka s výraznýma modrýma očima a hedvábnou srstí.
Život v luxusu: každodenní rozmazlování
Život Choupette po boku Karla Lagerfelda byl daleko od běžného života domácího mazlíčka. Slavný návrhář svou kočku rozmazloval způsoby, které se většině lidí mohou zdát naprosto přehnané:
- Dvě vlastní služky – Choupette měla dvě osobní služky, které se o ni staraly 24 hodin denně, česaly její srst (dvakrát denně!) a vedly si detailní deník o jejích aktivitách, náladách a stravovacích návycích.
- Vlastní jídelníček – Jedla pouze z drahého porcelánu značky Goyard. Její menu zahrnovalo speciálně připravené pokrmy od osobního kuchaře – játra, stříbrné makrely a krabí maso.
- Cestování soukromým letadlem – Choupette nikdy necestovala v zavazadlovém prostoru, ale vždy v kabině soukromého letadla po boku svého pána.
- Vlastní iPad – Lagerfeld jí pořídil iPad, na kterém si údajně hrála s aplikacemi pro kočky a sledovala ptáky.
- Luxusní pelíšky – Spala na polštářích Louis Vuitton a měla několik designových pelíšků rozmístěných po různých Lagerfeldových rezidencích.
Choupette jako módní ikona a instagramová hvězda
Choupette nebyla jen mazlíčkem, ale stala se také důležitou součástí Lagerfeldova veřejného obrazu a módního impéria:
- V roce 2014 se stala tváří kosmetické značky Shu Uemura, která vytvořila kolekci make-upu nazvanou „Shupette“.
- Objevila se na obálkách prestižních časopisů, jako jsou Vogue a Harper’s Bazaar.
- Inspirovala kolekci „Choupette“ značky Chanel, kde se objevily modely v bílé barvě s modrými doplňky (připomínající její oči).
- Má vlastní účet na Instagramu (@choupettesdiary), který má více než 300 000 sledujících, a dokonce vydala knihu „Choupette: The Private Life of a High-Flying Fashion Cat“.
Lagerfeld o ní často hovořil v rozhovorech a neskrýval, že je do své kočky bláznivě zamilovaný. „Je to nejslavnější a nejbohatší kočka na světě,“ prohlásil hrdě.
Kdybych mohl, oženil bych se s ní
Vztah mezi Lagerfeldem a Choupette přesahoval běžné pouto mezi majitelem a zvířetem. Návrhář často veřejně mluvil o své lásce k ní způsobem, který mnohé překvapoval:
„Nikdy jsem si nemyslel, že bych se mohl do kočky takhle zamilovat,“ přiznal v jednom rozhovoru. A dodal větu, která obletěla svět: „Kdybych mohl, oženil bych se s ní.“
Ačkoli to bylo samozřejmě nadsázkou, Lagerfeld skutečně považoval Choupette za svou životní partnerku. V jeho pracovně visel její portrét a návrhář, známý svou pracovitostí a strohou osobností, údajně měkl, kdykoli přišla řeč na jeho kočičí společnici.
Choupette dokonce inspirovala změny v jeho osobním stylu. „Už se neholím, protože Choupette nesnáší vůni pleťové vody,“ přiznal.
Dědička majetku v hodnotě milionů
Když Karl Lagerfeld v únoru 2019 zemřel, jednou z nejdiskutovanějších otázek bylo, co se stane s jeho milovanou Choupette. Návrhář, jehož majetek se odhaduje na 200 milionů dolarů, údajně zahrnul svou kočku do své závěti.
Ačkoli přesná částka není známá (a v některých zemích není legálně možné odkázat jmění přímo zvířeti), Choupette byla údajně zařazena mezi dědice. „Nemusíte se bát, Choupette je dědička,“ řekl Lagerfeld v rozhovoru pro magazín Numéro v roce 2018.
V praxi to znamená, že o Choupette je postaráno prostřednictvím fondu a že její životní standard zůstane zachován. Po Lagerfeldově smrti se o ni začala starat jeho bývalá hospodyně Françoise Caçote, která byla jednou z oněch dvou „služek“ pečujících o kočku již za návrhářova života.
Život po Lagerfeldovi
I po smrti svého slavného majitele Choupette pokračuje ve svém luxusním životě. Stále si udržuje status celebrity – její instagramový účet je aktivní a dál sleduje trendy a módu.
V roce 2020 byla údajně součástí kampaně na podporu adopce koček a zvyšování povědomí o ochraně zvířat. Zůstává spojená s Lagerfeldovým odkazem a značkou, i když už návrhář není mezi námi.
Mnoho lidí spekulovalo, zda a jak se Choupette vyrovnává se ztrátou svého milovaného pána. Podle osob, které se o ni starají, si stále užívá svých oblíbených aktivit – pozorování ptáků z okna, hraní s hračkami a samozřejmě pravidelné česání.
Více než jen domácí mazlíček
Příběh Choupette ukazuje, jak daleko zašla proměna vnímání domácích mazlíčků v moderní společnosti. Z obyčejné kočky se stala módní ikona, múza, celebrita a dědička.
Pro Lagerfelda, kterého mnozí popisovali jako chladného a distancovaného, představovala Choupette vzácný objekt nezištné lásky. Možná to byla trochu extravagantní forma lásky ke zvířeti, ale byla nepochybně upřímná.
Dnes, když se řekne „nejslavnější kočka světa“, většina lidí si vybaví právě Choupette – bílou krásku s modrýma očima, která si podmanila srdce módního velikána a stala se symbolem luxusu a rozmazlování, jaké si většina z nás může jen těžko představit.
Zdroje: Elle, The New Yorker, Time, Wikipedia, YouTube