Upíři ve filmu: Obstojí dnes Blade, Twilight nebo Underworld?

Upírské příběhy po desetiletí uchvacují diváky po celém světě, od gotických hrůzostrašných příběhů až po moderní akční podívané a romantická dramata. Mezi nejvýznamnější filmové série s touto tematikou patří nesmrtelný Dracula, akcí nabitý Blade, romantický Twilight a temný nebo ikonický Underworld.

Jedním z klíčových aspektů každého upírského filmu je jeho mytologie. Dracula, jakožto zakladatel moderního upírského mýtu, představuje tradiční pojetí upíra jako aristokratického tvora noci, pijícího krev a zranitelného slunečním světlem i náboženskými symboly.

Právě knižní i filmová zpracování tohoto dnes již klasického příběhu stanovila ikonické prvky, které se staly standardem pro mnoho dalších vampírských filmů. Dracula tak slouží jako základní kámen, od kterého se pozdější franšízy buď odklánějí, nebo se k němu vracejí.

Franšízy, které se výrazně odklonily

Prvním skutečně výrazným odklonem se stal na konci 90. let film Blade. Ten se soustředí na upíry jako na krvežíznivé monstra, která lidstvo vnímají pouze jako zdroj potravy. Film vykresluje skrytou upírskou společnost operující v městském podsvětí, zapojenou do kriminálních aktivit a modernizuje upírský mýtus. Ten posouvá se od gotické romantiky k akčnímu žánru a představuje skrytý svět upírů v současné společnosti.

Franšíza Twilight sice čerpá z existující upírské mytologie, ale klade důraz na romantiku a zdrženlivost. Upíři v tomto světě se zdržují pití lidské krve a živí se zvířecí. Mají nadlidské schopnosti, ačkoliv vizuální efekty jejich ztvárnění byly často kritizovány. Twilight tak výrazně přetváří upírský mýtus, upřednostňuje romantické vztahy a vnitřní konflikty před tradičními hororovými prvky.

Série Underworld buduje propracovanou mytologii, v níž jsou upíři a vlkodlaci potomky prvního nesmrtelného tvora. Příběh se točí kolem staletí trvající války mezi těmito dvěma druhy. Upírská společnost je zde aristokratická a hierarchicky uspořádaná, zatímco vlkodlaci se vyvinuli z divokých tvorů do bytostí schopných proměny v lidi. Franšíza zavádí koncept hybridů. Underworld tak vytváří vlastní originální mytologii upírů a vlkodlaků, zdůrazňuje historický konflikt i biologický původ obou druhů.

Sága Twilight stále baví
Sága Twilight stále baví mladé ženy. Zdroj: Shutterstock

Divácké přijetí

Divácký ohlas a komerční úspěch jsou zásadními měřítky pro posouzení popularity a vlivu těchto sérií. Na rozdíl od klasického příběhu tajemného hraběte, se filmy z těchto franšíz potýkaly s rozporuplnými reakcemi.

Blade se setkal s rozporuplnými recenzemi kritiků, ale u diváků si získal pozitivní ohlas a kultovní status. Byl komerčně úspěšný, zejména s ohledem na to, že se jednalo o první úspěšný film studia Marvel, čímž připravil půdu pro Marvel Cinematic Universe (MCU). Cílovou skupinou byli dospělí diváci, čemuž odpovídalo jeho rating R, násilí a dospělá témata.

Twilight se setkal s rozděleným kritickým ohlasem, často byl kritizován za scénář, herecké výkony a ztvárnění vztahů. Nicméně dosáhl masivního komerčního úspěchu a stal se globálním fenoménem, zejména u dospívajících dívek a starších žen. Fenomenální komerční úspěch Twilightu, navzdory negativním recenzím, podtrhuje sílu zacílení na specifickou demografickou skupinu s poutavou romantickou fantasy tematikou. Film odstartoval vlnu podobných nadpřirozených romancí pro mladé dospělé.

Underworld se setkal s převážně negativními recenzemi, které poukazovaly na komplikovaný děj. Nicméně si vybudoval silnou fanouškovskou základnu a dosáhl aspoň mírného komerčního úspěchu. Cílovou skupinou byli dospělí diváci se zájmem o akční horory s gotickou estetikou, přičemž film oslovil jak muže, tak ženy. Underworld si našel své publikum díky unikátní kombinaci akce, hororu a gotického stylu.

Závěrem lze říci, že Underworld si v kontextu Bladea, Twilightu a Draculy vydobyl své místo jako stylová akční hororová franšíza s oddanou fanouškovskou základnou. Ačkoliv nedosáhl mainstreamového úspěchu Twilightu ani průkopnického vlivu Bladea, přispěl k rozmanitosti upírského filmového žánru svou jedinečnou mytologií a trvalou přitažlivostí pro specifické publikum. Jeho temná gotická estetika a akční pojetí představují moderní pohled na věčný boj mezi upíry a vlkodlaky, který si našel své diváky i přes převážně negativní kritické recenze.

Zdroje: filmobsessive, rogerebert, screenhub