Fenomén jménem Pokémon: Tyto tvory máme rádi pro nostalgii, zábavu i sběratelskou vášeň
Celé to začalo jako videohra pro Game Boy. Dnes zná Pokémony téměř celý svět. Tento originální nápad se stal kulturním fenoménem, který oslovil téměř každého. Děti, dospívající i dospělí – všichni o značce pravděpodobně vědí. A je tomu tak již více než čtvrt století.
S prvními Pokémony se veřejnost setkala již v roce 1996. V té době však ještě nikdo nemohl tušit, jak úspěšný fenomén z nich bude. Pokémoni se postupně rozšířili do televizních obrazovek, sběratelských alb, mobilních telefonů, kin a hračkářství.
Z Japonska do světa
Pokémoni pocházejí z Japonska. Herní vývojář Satoši Tadžiri odtud čerpal inspiraci ze svého dětství. Miloval chytání hmyzu a snil o tom, že jednoho dne vytvoří hru, kde hráči budou moci sbírat a vyměňovat různé tvory. Výsledkem byla hra Pocket Monsters, zkráceně Pokémon, která se na Game Boyi stala okamžitým hitem. Hráči se v ní ujímali role trenéra, který chytá a trénuje fantastické tvory, aby s nimi soupeřil proti jiným trenérům.
V roce 1998 se Pokémoni dostali i na Západ. Tam zaznamenali nevídaný úspěch.
Seriál, filmy a karetní hra
V roce 1997 se ke hře přidal i nový animovaný seriál. Objevily se v něm postavy Ashe Ketchuma, Pikachu a Team Rocket. Od diváků získal velmi pozitivní zpětnou vazbu. Děti napříč kontinenty sledovaly dobrodružství trenéra Aše Ketchuma a jeho věrného Pikachu. Seriál se vysílal i v České republice a jeho popularita přetrvala celé generace.
U hrou a televizního seriálu však Pokémoni neskončili – naopak to byl pouhý začátek. Brzy se masivně rozšířila i karetní hra. Karty s pokémony, především ty z prvních edic, dnes mají vysokou sběratelskou hodnotu – v aukcích se některé prodávají i za stovky tisíc korun.
Pokémon Go a návrat k popularitě
V roce 2016 nastala doslova Pokémoní renesance. Mobilní hra Pokémon Go přinesla sbírání Pokémonů do reálného světa. Využila k tomu technologii rozšířené reality. Hráči chodili po ulicích, parcích a městech a chytali digitální pokémony pomocí svých telefonů. Hra oslovila miliony uživatelů, a to napříč generacemi. Napomohla tomu, že se lidé v moderní době opět seznamovali venku, pořádali společné výpravy za Pokémony a organizovali další akce.
Díky Pokémon Go se značka znovu dostala do centra pozornosti. Mnozí dospělí hráči se do světa Pokémonů vrátili z nostalgie. Mladší generace objevily značku poprvé. Vývojáři neustále přidávají nové funkce a události, což pomáhá udržovat hráče aktivní.
Proč Pokémoni nepřestávají bavit?
Úspěch Pokémonů není náhoda – kombinují totiž hned několik faktorů k úspěchu. Jedním z nich je všestrannost značky. Někteří fandí hře, jiní seriálům a další sběratelským kartám. Mladší fanoušky si značka získala hlavně díky aplikaci s integrovanou rozšířenou realitou, která neměla obdoby. Kromě toho značka těží toho, že Pokémoni obsahují propracovaný svět s vlastními pravidly, ekosystémem a mytologií.
Důležitá je pro značku i nostalgie. Pro mnoho dnešních třicátníků a čtyřicátníků představují Pokémoni odkaz na dětství. Rádi se k nim proto vracejí. Zároveň značka zůstává atraktivní i pro současné děti díky neustálým inovacím a novým generacím Pokémonů, které přinášejí svěží obsah.
Značka, která neztrácí dech
V dnešní době je zcela běžné, že se trendy dynamicky mění, a že ihned potom, co značka získá tu největší pozornost, příznivce si také rychle ztratí. U Pokémonů tomu tak není. Popularita značky stále trvá, a to zejména díky tomu, že se dokázala přizpůsobit novým technologiím, udržet si věrné fanoušky ale zároveň také oslovit publikum nové. Značka stále aktivně pracuje na vývoji nových filmů a produktů. V roce 2019 například vznikl hraný film Detektiv Pikachu s Ryanem Reynoldsem.
Zdroje: En.wikipedia.org, Pokemaniak.cz, Medium.seznam.cz, Research Gate