Umbrella, Toxic či Tainted Love. Tyhle písničky měl původně zpívat někdo jiný!
Hudební historie je plná nečekaných odboček: skladba se napíše pro jednoho interpreta, nakonec ji však slavnou udělá někdo jiný. Taková cesta dokáže změnit nejen kariéru zpěváka, ale i podobu popkultury.
Co všechno rozhodne, komu nakonec hit přistane v náručí? Od odmítnutých demoverzí přes manažerské „ne, díky“ až po prostou shodu náhod. Pojďme si projít sedm písní, které v poslední chvíli změnily majitele – a občas tím přepsaly dějiny popu.
Umbrella: Deštník, který se neotevřel Britney
„Ella-ella-eh…“ Tohle refrénové zaklínadlo se v roce 2007 stalo synonymem dramatické proměny Rihanny. Původně ale skladbu Umbrella napsali producenti The-Dream a Tricky Stewart s myšlenkou na Britney Spears. Její tým však nabídku v nábalu jiných starostí odmítl a song nakonec přistál u tehdy devatenáctileté barbadoské zpěvačky a vystřelil ji mezi největší hvězdy dekády.

Toxic: Jedovatý hit, který minul Kylie
Autoři hitu Can’t Get You Out of My Head chtěli na úspěšnou spolupráci navázat a poslali Kylie Minogue demáč nazvaný Toxic. Australanka si prý nebyla jistá názvem ani melodií, a tak skladba skončila u Britney Spears. Výsledek? Grammy, nová éra elektropopu a možná i nejodvážnější singl zpěvaččiny kariéry.
Z pultu second-handu na vrchol hitparád: „Tainted Love“
Soulovou skladbu „Tainted Love“ nazpívala už v roce 1964 Gloria Jones; singl propadl a skončil ve výprodejích. Až britský DJ Richard Searling ji v sedmdesátých letech vytáhl na severoanglické soulové parkety. Synth-popové duo Soft Cell fascinovala syrová emoce i jednoduchá harmonie, zpomalili tempo, přidali bicí a jejich cover z roku 1981 se stal jedním z největších hitů dekády, který oživil zájem o původní verzi.
How Will I Know : Jak Whitney ulovila píseň pro Janet Jackson
Dvojice Boy Meets Girl složila How Will I Know v garáži a poslala ji managementu Janet Jackson. Ten ale dal přednost materiálu pro chystané album Control. Scouter Gerry Griffith pak ukázal song teprve dvaadvacetileté Whitney Houston. Výsledek známe: třikrát zlato v USA a hymna, která Whitney otevřela MTV.
Since U Been Gone: třetí volba bývá nejlepší
Když Max Martin a Dr. Luke dokončili kostru Since U Been Gone, mysleli na Pink, poté na Hilary Duff. Obě zpěvačky skladbu odmítly – Pink se prý chtěla posunout jinam, Duff zase nedosáhla na vysoké tóny v refrénu. Až Kelly Clarkson si song přizpůsobila rockovějšími kytarami a proměnila ho v manifest rozchodu nové tisíciletky.
Bleeding Love – balada, kterou label nechtěl
Ryan Tedder a Jesse McCartney napsali vzdušnou baladu Bleeding Love původně pro McCartneyho vlastní album. Jeho vydavatelství ji ale smetlo se stolu jako „moc retro“. Tedder skladbu přepracoval do tóniny Leony Lewis, poslal ji Simonu Cowellovi – a z čerstvé vítězky X Factoru byla rázem celosvětová hvězda s nejprodávanějším singlem roku 2008.
Lásku našla Rihanna, Leona ostrouhala
Calvin Harris měl hotový taneční banger We Found Love a původně jej nazpívala Leona Lewis v baladickém aranžmá. Když však Harris odjel na turné s Rihannou, objevila se rychlejší verze a singl se stal jedním z největších hitů dekády EDM. Lewis dodnes tvrdí, že její pomalejší interpretace leží v archivu – a že by byla lepší. Jak by ne, když jí píseň doslova proklouzla mezi prsty.
Co z toho plyne?
Osudy těchto písní připomínají, že i hit nejvyššího kalibru může chvíli bloudit světem, než potká pravého interpreta. Rozhoduje hlasová barva, osobní charizma, ale i čistě praktické věci, jako je volný diář nebo ochota riskovat. A příště, až rádio zahraje váš oblíbený refrén, zkuste si představit, jak by zněl v úplně jiném hlase… možná byste se divili, kolik takových zapomenutých verzí leží někde v šuplíku.