Znáte tyto ikonické parfémy? Patří k nim Chanel NOº5 nebo Shalimar

Historie parfémů sahá až do starověké Mezopotámie a Egypta. Tyto rané parfémy nesloužily pouze k osobní vůni, ale hrály nedílnou roli při náboženských obřadech, pohřebních praktikách a v každodenním životě. V průběhu doby se objevilo několik značek, kterým se podařilo získat kultovní status. Podívejme se na některé z nich.

Chanel Nº5

Původní vůni Chanel Nº5 vytvořil v roce 1921 Ernest Beaux v koncentracích Eau de Cologne, Eau de Toilette a Parfum. Dnešní verze je rekonstrukcí této klasické vůně. Vytvořil ji interní parfumér značky Chanel Jacques Polge v roce 1986.

Nº5 má pro Chanel typickou, mimořádně jemnou směs, složenou z různých tónů. Najdete v ní mýdlové a intenzivní aldehydy, ale i květinové tóny. Jde o ylang ylang, sametovou růži, hluboký jasmín a nádech kosatce. Tento parfém se vyznačuje hřejivým, uzemněným a velmi lehce dřevitým závěrem s harmonickými tóny.

Tento parfém se považuje za mistrovské dílo, protože má bezchybně namíchaný obsah. Říká se, že každý závan tohoto parfému odhaluje novou nuanci. Chanel Nº5 se spojuje spíš se staršími generacemi jeho nositelů, jde o těžkou vůni.

Parfém si našel mnoho fanoušků i mezi celebritami. Marilyn Monroe se kdysi vyjádřila, že do postele jde jen s pěti kapkami parfému Chanel Nº5 na sobě. Dnes si tento parfém, jehož 100ml objem se prodává za zhruba 140 eur, oblíbily hvězdy jako Nicole Kidman, Catherine Deneuve, Gisele Bündchen, Keira Knightley, Audrey Tautou, Eva Mendes nebo Victoria Beckham.

Shalimar

Shalimar parfém na bílém pozadí
Shalimar letos slaví století od uvedení, Foto: Shutterstock

Tento parfém přišel na trh v roce 1925, vytvořil ho Jacques Guerlain. Shalimar je dnes nejikoničtějším a nejprodávanějším parfémem značky, každou hodinu se na celém světě prodá 108 lahviček.

Guerlain reagoval na události své doby. Paříž byla na začátku 20. let dvacátého století útočištěm světové intelektuální a umělecké elity, která měla v oblibě Dálný východ a exotiku. Guerlain hledal nový parfém doby a rozhodl se obnovit opojné vůně Šalimarských zahrad. (Ty nechal v 17. století postavit indický císař Shah Jahan pro svou milovanou ženu Mumtaz Mahal.)

Guerlain při jeho přípravě nejprve nalil ethylvanilin do flakonu Jicky – další z vlajkových vůní, kterou v roce 1889 vytvořil Aimé Guerlain pomocí směsi balzámů, kosatce a vanilky. Poté přidal silné východní tóny jako vanilka, vonnou esenci opopanax, santalové dřevo, kosatec, benzoin, pačule, kadidlo a fazole Tonka, aby získal smyslný parfém.

Neobvyklá vůně si žádala taky originální nádobu. Výtvarník Raymond Guerlain, Jacquesův bratranec, navrhl elegantní flakon s vějířovitou zátkou z půlnočně modrého křišťálu Baccarat, zdobenou hedvábnou nití a zapečetěnou voskem. Etiketa evokovala nástěnné vzory zdobící Taj Mahal. Láhev, ručně vyrobená v křišťálových dílnách Baccarat, v roce 1925 získala v Paříži cenu Mezinárodní výstavy dekorativního umění.

Parfém, jehož cena se pohybuje v cenové úrovni Chanel Nº5, si taky našel obdivovatele mezi známými osobnostmi. Používaly ho například Marilyn Monroe a Elizabeth Taylor, mezi jeho dnešní fanoušky patří Nicole Kidman nebo Madonna.

Dior J’adore

Dior J'adore a tělové mléko na zlatém pozadí
Mezi fanynky Dior J’adore se řadí i Charlize Theron, Foto: Shutterstock

Tato vůně, kterou vytvořil Calice Becker, vznikla výrazně později než oba předchozí parfémy, konkrétně v roce 1999. Přesto však už stihla vydobýt svůj status, ke kterém napomohla propagace od australské herečky Charlize Theron. J’adore se stal téměř okamžitě nejprodávanějším parfémem značky, hned po trvale oblíbené Miss Dior pro ženy a Eau Savage pro muže.

Parfém J’adore znamenal návrat k elegantnějším kořenům značky Dior. Svěží květinová vůně je založená na jasmínu, konvalince a tuberóze. Má kouřový nádech, Becker si tak prý představoval, že bude vonět samotné zlato.

Dior J’adore má taky originální flakon ve tvaru slzy, který vymyslel umělec a designér šperků a nábytku Hervé Van der Staeten. Podle něj se jedná o ženskou siluetu a zároveň o „předmět podobný talismanu, který se vejde do dlaně parfémované ruky“.

Popularita této vůně vedla k dalším verzím této značky. Christian Dior vydal speciální edice flakonů a nové verze vůně, jako například J’adore Absolu, která se objevila v roce 2007, s přeplněnými tóny jasmínu a růže. Mezi nejnovější verze patří J’adore Eau de Parfum Infinissime (2020) a Parfum d’Eau – lehčí, jiskřivá verze původní vůně (2022).

Zdroje: teascentedlibrary.wordpress.com, www.youtube.com, france-amerique.com, www.allbeauty.com, whocandowhat.com, www.harpersbazaar.com, honeysucklemag.com