Vzestup Twitche: Jak streamovací platforma okouzlila herní svět

Streamovací platformy převrátily svět zábavy naruby. Způsob, jakým lidé hrají, tvoří a tráví čas online, se proměnil tak rychle, že tomu ještě před pár lety málokdo věřil. Z nenápadného koutku internetu, kam dřív zavítala jen hrstka zapálených hráčů, se stal obří fenomén, který zasáhl herní průmysl, rozhýbal hudební scénu a přetvořil fungování online komunit po celém světě.

Twitch vznikl v roce 2011 jako součást projektu Justin.tv. Zpočátku působil spíš jako hračka pro pár zvědavců než jako budoucí gigant. Lidé zde živě přenášeli své herní okamžiky a ostatní je při tom sledovali, často jen ze zvědavosti. V roce 2014 platformu převzala Amazon a právě tehdy se všechno rozjelo naplno. Twitch začal růst závratným tempem a z koníčku několika hráčů se během pár let stalo globální jeviště, které spojilo miliony lidí a proměnilo hraní her v kolektivní zážitek.

Smartphone s otevřenou aplikací Twitch ležící na sešitě, vedle brýlí, tužky a mincí
Z nenápadné aplikace se stal fenomén, který mění způsob, jak lidé tráví čas online. | Zdroj: Shutterstock

Herní svět pod dohledem publika

Twitch zásadně proměnil způsob, jakým lidé vnímají videohry. Z někdejších samotářů u obrazovek se stali tvůrci, které sledují statisíce fanoušků z celého světa. Diváci s nimi prožívají každé vítězství i pád, zaplavují chat povzbudivými zprávami a často se stávají součástí samotného dění. Z hraní se tak stala podívaná, která dokáže být stejně napínavá jako sportovní utkání, a pro mnohé streamery i vstupenka do nové kariéry.

Obří turnaje ve hrách jako League of Legends nebo Counter-Strike 2 sledují dnes miliony fanoušků z celého světa. Na pódiích svítí reflektory, tribuny zaplavuje křik a napětí v sále připomíná atmosféru sportovních mistrovství. Z profesionálních hráčů se staly hvězdy globálního formátu a jejich přenosy trhají rekordy sledovanosti, které by ještě před pár lety byly pro klasické televize nepředstavitelné.

Hudba, výtvarné umění i každodenní život

Přestože hry zůstávají hlavním pilířem Twitche, platforma se postupně otevřela i dalším oblastem. Hudebníci zde pořádají improvizované koncerty, zkušební seance i komponování přímo před publikem. Výtvarníci vysílají proces tvorby ilustrací, maleb nebo digitálního umění a kuchaři sdílejí přípravu složitých receptů, jako by šlo o přímý přenos z televizního studia.

Během pandemie COVID-19 začali na Twitch přicházet i lidé, kteří dřív vůbec neuvažovali o tom, že by se ukázali před publikem. Platforma se jim stala útočištěm a brzy kolem nich vyrostly komunity, jaké by na jiném místě jen těžko hledaly diváky. Najednou tu lidé sledovali, jak někdo vyrábí šperky, modeluje keramiku, hraje šachy nebo s klidem uklízí vlastní pokoj. Objevily se i kanály, kde běžely dlouhé přenosy z akvárií, u kterých diváci trávili hodiny jako u živého obrazu. Tahle rozmanitost dodala Twitchi úplně novou tvář. Ukázala, že to není jen aréna pro hráče, ale živý a pulsující prostor, kde lidé sdílejí radost z tvoření i z těch nejběžnějších chvil.

Hráč držící smartphone a hrající mobilní hru v reálném čase
Z herního koutku se stalo globální pódium, které sledují miliony lidí. | Zdroj: Shutterstock

Dvě strany digitální slávy

S popularitou však přicházejí i rizika. Mnozí tvůrci tráví vysíláním celé dny a noci, jen aby si udrželi přízeň publika. Neustálý tlak na výkon je ale často stojí spoustu sil. Únava se hromadí, vyčerpání se stává každodenní realitou a do toho přicházejí i nenávistné komentáře, které se valí do chatu jako lavina. Takové prostředí může člověka psychicky semlít, i když na obrazovce působí sebejistě a silně. Platforma proto investuje do moderace a zavádí nástroje, které mají tvůrce chránit.

Na Twitchi se kromě tlaku a únavy rodí i silný pocit sounáležitosti. Komunita tu dokáže být neuvěřitelně štědrá. Často se pořádají charitativní přenosy, při kterých sledující během několika hodin vyberou miliony dolarů na podporu nemocnic, výzkumných projektů nebo humanitárních organizací. Pro spoustu lidí, kteří se dřív cítili osaměle, se Twitch stal místem, kde našli přátele, společné nadšení i pocit, že někam patří.

Zdroje: WikipedieNational Library of Medicine