Pro vývoj postavy je často nezbytné, aby studio Disney nechalo hrdiny přijít o rodiče
Když se podíváte na klasické i moderní disneyovky, skoro se zdá, že jeden prvek se nikdy nemění – hrdinové a hrdinky vyrůstají bez rodičů.
Sněhurka, Popelka, Bambi, Ariel, Aladin, Elsa a Anna… seznam by mohl být dlouhý. Ať už jde o smrt, záhadné zmizení, nebo úplnou absenci vysvětlení, rodiče v Disneyho pohádkách často prostě nejsou. A není to náhoda.
Síla samostatnosti
Odstranění rodičů má jasný vypravěčský účel. Bez ochrany matky a otce musí postava rychle dospět, najít odvahu a převzít zodpovědnost. Bambi se učí přežít v lese, když přijde o matku, Popelka čelí krutosti macechy a nevlastních sester, Elsa a Anna se musejí spoléhat samy na sebe v boji s vlastním strachem. Pokud by byli rodiče po ruce, hrdinové by se nemuseli vydávat na dobrodružství – a příběh by ztratil spád i dramatické napětí.

Smrt rodiče je univerzální a velmi silné téma. Dotkne se dospělých i dětí a okamžitě vyvolá soucit s postavou. Malý divák vnímá nespravedlnost a drží palce, aby hrdina našel cestu, zatímco dospělý divák chápe hloubku ztráty. Disney tak vědomě buduje emocionální most mezi obrazovkou a publikem. Právě díky této empatii si pak diváci pamatují pohádky po celý život.
Tvůrčí a praktické důvody
Často se zmiňuje i osobní příběh Walta Disneyho – po koupi domu pro rodiče došlo k tragické nehodě s vadným topením, při které jeho matka zemřela. Tento otisk osobní viny a bolesti se podle některých kritiků promítal i do tvorby studia. Druhým důvodem je prostá praktičnost. Rodiče by ve většině příběhů působili jako „záchranná síť“. Kdyby byla Arielina matka naživu, možná by ji varovala před nebezpečím Ursuly. Kdyby měl Aladin rodiče, kteří by mu poskytli domov a zázemí, těžko by se ocitl na ulici a stal se „diamantem v hrubém“.
Disney ale není v tomto ohledu jediný. Motiv osiřelého hrdiny najdeme už v klasických pohádkách bratří Grimmů nebo Andersena – od Jeníčka a Mařenky až po Malou mořskou vílu. Ztráta rodičů v pohádce tradičně symbolizuje začátek samostatné cesty, kdy dítě překračuje bezpečí domova a čelí světu. Disney na tuto tradici navazuje a dává jí modernější kabát. Pixar či DreamWorks tento motiv někdy zmírňují – například ve filmu Hledá se Nemo sice maminka zemře hned na začátku, ale tatínek Marlin hraje zásadní roli dál.

Jak by to vypadalo jinak
Na diskuzních fórech se lidé často baví o tom, jak by disneyovské příběhy vypadaly, kdyby hrdinové měli oba rodiče. Popelka by možná nikdy neopustila svůj pokoj a nenašla prince, Elsa by vyrůstala ve šťastné rodině bez traumatu a celá Arendelle by neztuhla v ledu. Jenže právě tyto tragédie a překážky dělají příběhy silnými a nezapomenutelnými. Bez nich by šlo o krátké a méně napínavé vyprávění, které by sotva zanechalo stopu v srdcích diváků.
Možná se to zdá kruté, ale absence rodičů je klíčem k vývoji postav i k emocionálnímu dopadu. Děti, které sledují příběh, vnímají sílu odvahy, odhodlání a víru v to, že i bez podpory rodičů je možné překonat těžké zkoušky. A právě to je možná největší kouzlo Disneyho vyprávění – i když začíná smutkem, vždycky končí nadějí.
Zdroj: forward.com, quora.com, cosmopolitan.com
Sledovat v Google Zprávách