Ani The Beatles ani Rolling Stones by nikdy nebyly tím, čím jsou, kdyby neměli k dispozici toto jedinečné místo
Nejen těm, kteří se v muzice vyznají, se pod pojmem Abbey Road vybaví slavný přechod pro chodce z obalu alba Beatles z roku 1969. Každý den tu turisté zastavují dopravu, aby napodobili slavnou fotku Johna, Paula, George a Ringa.
Tento přechod je ale jen branou do místa, kde se psaly dějiny hudby. Sláva studia je sice neodmyslitelně spjatá s legendárními umělci, ale jeho skutečný příběh je mnohem hlubší. Nebyla to jen budova, kde se nahrávalo z pohledu hudebního průmyslu to byla dílna, kde se zvuk budoucnosti vynalézal.
Odvážná vize v době krize
Je skoro k nevíře, kdy to všechno začalo. Bylo to v roce 1929, kdy krach na burze odstartoval celosvětovou krizi. Většina firem šetřila, kde se dalo, ale The Gramophone Company udělala pravý opak. Utratila jmění za dům v Londýně, aby z něj vybudovala něco, co do té doby neexistovalo – první profesionální nahrávací studio na míru.
Byl to obrovský hazard, ale oni prostě věřili, že lidé budou chtít hudbu poslouchat z desek. A když pak v listopadu 1931 studio slavnostně otevřela nahrávka Sira Edwarda Elgara, muselo být všem jasné, že se rodí něco výjimečného. Studio si tak od prvního dne nastavilo laťku neuvěřitelně vysoko.
Dílna, kde bylo vynalezeno stereo a stala se spásou pro Beatles
Abbey Road však nebylo jen o nahrávání, bylo to centrum inovací. Už v roce 1931 si geniální inženýr Alan Blumlein nechal patentovat stereo zvuk. Jeho nápad použít dva mikrofony k vytvoření prostorového poslechu byl tak revoluční, že si na komerční využití musel počkat až do 50. let.
Inženýři ve studiu neustále tvořili na zakázku. Když byli Beatles, a hlavně John Lennon, unavení z neustálého nahrávání vokálních stop dvakrát za sebou pro plnější zvuk, přišel v roce 1966 technik Ken Townsend se spásným nápadem. Vynalezl systém, který nazval Artificial Double Tracking (ADT).

Chytrým propojením dvou magnetofonů dokázal vytvořit mírné zpoždění signálu, což vytvořilo iluzi dvou hlasů. Tento efekt nejen ušetřil kapele hodiny práce, ale také definoval psychedelický zvuk alb jako Revolver a Sgt. Pepper.
Beatlemánie a zlatá éra rock’n’rollu
Samozřejmě, bez Beatles by to nešlo. V šedesátých letech tu byla kapela jako doma a nahrála zde drtivou většinu svých hitů. Díky jejich spojení s producentem Georgem Martinem se Studio Two změnilo v místo, kde neexistovala pravidla a zkoušelo se všechno možné.
Pryč byly přísné tříhodinové nahrávací bloky a bílé pláště techniků. Místo toho se experimentovalo dlouho do noci. Studio se stalo epicentrem britské rockové scény. Nahrával zde Cliff Richard, Pink Floyd zde stvořili své mistrovské dílo The Dark Side of The Moon, a působili tu i The Hollies. Vše vyvrcholilo albem Abbey Road, které navždy zapsalo jméno studia do historie a vedlo k jeho oficiálnímu přejmenování z EMI Studios v roce 1976.
Záchrana studia přišla z Hollywoodu aneb nová éra filmové hudby
V 70. letech se ale hudební svět změnil a obrovské Studio One, postavené pro stočlenné orchestry, začalo zet prázdnotou. Vedení dokonce zvažovalo, že ho rozdělí na menší místnosti. Záchrana přišla z nečekaného směru, a to z Hollywoodu.
V roce 1980 navázalo studio spolupráci s firmou nahrávající filmovou hudbu. Prvním velkým projektem byl soundtrack Johna Williamse k filmu Dobyvatelé ztracené archy. Spojení legendární akustiky a špičkových londýnských hudebníků bylo trefou do černého. Od té doby zde vznikly ikonické soundtracky k ságám jako Pán prstenů, Harry Potter nebo Star Wars, a Londýn se stal světovým centrem filmové hudby.
Abbey Road je legendou, která nestárně ani v 21. století
Dnes Abbey Road není žádným muzeem. Ani v 21. století studio neztratilo nic ze svého lesku, a právě proto svět zpozorněl, když se v roce 2009 objevily zprávy, že by mohlo být prodáno developerům. Okamžitě se zvedla vlna nevole a veřejná kampaň na jeho záchranu donutila britskou vládu jednat.
Budova byla prohlášena za chráněnou památku, což jen potvrdilo její status legendy. A že je stále na vrcholu, dokazují jména jako Adele, Ed Sheeran nebo Lady Gaga, která si pro své nahrávání vybírají právě tohle místo.

Studio se navíc dívá do budoucnosti. Založilo technologický inkubátor Abbey Road Red pro hudební startupy a Abbey Road Institute, síť škol, kde předává své znalosti nové generaci producentů a inženýrů.
Příběh Abbey Road je tak mnohem víc než jen seznam slavných jmen. Je to příběh o odvaze riskovat, o neúnavných inovacích a o dokonalém propojení umění s technologií. Ten slavný přechod tak není jen poctou Beatles, ale symbolem místa, které už téměř sto let formuje to, jak hudba zní.
Zdroje: cbsnews, eurozpravy