Korejské otrokářské kontrakty: Idolům určují, co smí a nesmí dělat
Hudební průmysl v Jižní Koreji je obdivovaný pro svou profesionalitu, dokonalou choreografii a precizní image. Málokdo už ale tuší, co všechno se skrývá za leskem K-popových hvězd. Mladí talentovaní umělci mnohdy uzavřou takzvané otrokářské smlouvy. V nich si agentura sjedná téměř plnou moc nad životem idola, a to někdy i na deset let dopředu.
Mnoho mladých umělců, zpěváků a performerů sní o vystupování před davy fanoušků, užívat si slávu po celém světě a tvořit něco, co bude inspirovat další. K-pop ale není jen o lesku a slávě. Mnoho mladých umělců se musí podrobit přísnému systému, který začíná už ve výcvikových agenturách. Právě tam se podepisují smlouvy, které jsou pro mnoho trainee idolů prakticky nevratné – a často i zničující.
Co jsou otrokářské smlouvy?
Otrokářská smlouva označuje právní vztah uzavíraný mezi umělcem a produkční agenturou obsahující velmi jednostranná ujednání. Smlouva většinou dává agenturám absolutní moc nad životem umělce. Tyto smlouvy jsou většinou ujednány na déle než 7 let a obsahují spoustu přísných pravidel, pokut a omezení. Umělci na jejich základě prakticky ztrácejí možnost se samostatně rozhodovat. Je jim nařizováno jak mají vystupovat, měnit svou vizáž, ve kterých pořadech a na jakých akcích mají působit, ale i se kterými umělci smí a nesmí spolupracovat. Vše zkrátka řídí agentura.
Je běžné, že smlouva určuje i to, co idol smí jíst, zda může mít vztah nebo jaké nosí účesy. Veřejné projevy, chování na sociálních sítích, vystupování – to vše podléhá přísnému dohledu.
Dluhy po neúspěchu
Velkým problémem jsou také vysoké dluhy, které idolové nesou v případě neúspěchu. Agentury investují do tréninku, bydlení, kostýmů i debutových kampaní. Když se skupině nepodaří uspět a získat požadovaný výdělek, náklady na přípravu a propagaci často přecházejí přímo na umělce. Někteří bývalí idolové, kterým se úspěch vyhnul, tak po rozpadu skupiny zůstali s obrovskými dluhy. Jednalo se o obrovské částky v řádu stovek tisíc dolarů. Mladí lidé takto hned na začátku jejich další kariéry začínají s velkou překážkou. A to i přesto, že o chodu své pěvecké kariéry rozhodovali jen minimálně.
Po vypršení smlouvy tedy umělci často odcházejí nejen s dluhy, ale také s psychickými problémy a prakticky bez reálné šance znovu nastartovat kariéru.
Psychický tlak a zdravotní následky
Nároky na bezchybný vzhled, vysoký výkon a neustálý úsměv jsou v K-popu neúprosné. Neúspěch se nepřipouští a tlak, kterému idolové čelí, vede často k úzkostem, depresím, panickým atakám nebo dokonce ke kolapsům přímo během vystoupení.
Dlouhé hodiny příprav, minimum spánku, dlouhodobý stres a přísné diety se dříve nebo později podepisují na zdraví. Velmi často idolové trpí podvýživou, hormonálními výkyvy a obecně vyžadují lékařskou pomoc. Některé zpěvačky přiznaly, že v rámci příprav na návrat na scénu měly přikázáno přijmout jen 300 kilokalorií za den. Existují však už i případy, kdy umělci zkolabovali přímo před zraky diváků. Místo odpočinku však byli po krátkém ošetření vysláni zpět na pódium.
Zpronevěry a podvody ze strany agentur
Ne všechny problémy idolů souvisejí jen s fyzickým nebo psychickým tlakem. Objevila se také významná finanční pochybení ze strany agentur. Případ sledovaný médii – člena skupiny TVXQ, jehož agentura si údajně měla ponechávat peníze, náležící umělci.
Bohužel se nejedná o ojedinělý případ. To je důvodem, proč se někteří idolové snaží založit si vlastní agentury nebo usilují o lepší a spravedlivější smluvní podmínky. Publikum si také začíná uvědomovat, co stojí za zářivým úsměvem na pódiu, takže na společnosti tlačí zvenku.
Pomalu se blýská na lepší časy?
Po sérii medializovaných případů došlo v Koreji k několika změnám. Korejská komise pro spravedlivý obchod zasáhla a stanovila maximální délku smlouvy na sedm let. Mnoho velkých agentur začalo zohledňovat práva umělců, zejména pokud jde o soukromí a zdravotní péči. Přesto se i v posledních letech objevují nové případy, které ukazují, že ne všude došlo ke zlepšení.
K-pop zůstává nesmírně oblíbený po celém světě. Za dokonalým obrazem ale často stojí nesmlouvavý systém, který s umělci zachází spíš jako s investicí než jako s lidmi.
Otrokářské smlouvy v K-popu jsou stále realitou, i když tlak veřejnosti a médií přináší pomalé změny. Idolové, kteří se smějí na pódiu za sebou mnohdy skrývají roky odříkání, stresu a nejistoty. Jejich příběhy připomínají, že hudební úspěch má i svou stinnou stránku – a že pozlátko slávy často kryje drsné podmínky, které by si zasloužily víc pozornosti i změn.
Zdroje: En.wikipedia.org, Denik.cz, Heyfomo.cz, BBC