Kontroverzní reklamy: Vzpomeňte si na ty nejodvážnější z nápojů a mobilních operátorů!

Reklama nás umí pohladit po duši, stejně jako pořádně nadzvednout ze židle. Stačí jeden odvážný slogánek, kousek černého humoru nebo nečekaně upřímná hláška a půlka republiky najednou řeší třicetivteřinový spot víc než výsledky ve fotbalu. V českém rybníčku se takových kousků urodilo požehnaně – od barvy, která přežije i tchyni, přes sprint na hřbitově až po falešné soby táhnoucí mobilní sítě.

Proč některé reklamy dráždí a jiné se naopak stanou sváteční klasikou? Kde je hranice mezi legrací a společenským faux pas a jaké příběhy vlastně stojí za největšími českými průšvihy reklamního světa? Pojďme se proletět historií pár domácích kampaní, které si vysloužily nálepku „kontroverzní“ – někdy právem, jindy spíš díky tomu, že Češi prostě milují pořádnou debatu u piva.

Plot, barva a tchyně: Antirezin

„Maminko, až to budu natírat příště, vy už tady nebudete.“ Tahle cynická odpověď zetě na neodbytné připomínky starostlivé tchyně vystřelila v roce 2001 skromnou reklamu na nátěrový přípravek Antirezin do statusu kultu. Spot režírovaný Milanem Šteindlerem sice prodával „chytrou barvu, co žije nejdéle“, ale zároveň popudil řadu diváků – hlavně starší generaci, která si připadala zesměšněná. Rada pro reklamu obdržela stížnosti, v tisku se psalo o „urážce seniorů“, a přesto (nebo právě proto) si slogan žije vlastním životem dodnes.

Užijte si rychlost až do konce: pohřební sprint ÚAMK

Pohřeb, rakvička a parta rozesmátých běžců, kteří ji v rytmu balkánské dechovky vší silou hodí do hrobu – to vše korunuje nápis „Užijte si rychlost… až do konce“. Původně pro BESIP natočil v roce 2008 režisér Jakub Kohák varování pro piráty silnic, ale tehdejší ministr dopravy kampaň zastavil s tím, že je to „moc morbidní“. Spot nakonec adoptoval Ústřední automotoklub a i přes (nebo díky) zákazu sesbíral mezinárodní ocenění. Zkrátka ukázka, že humor na hraně může mít pořádný tah na bránu – i když se odehrává na hřbitově.

Falešní sobi a Čtvrtníček: vánoční jízda Vodafonu

Když se v polovině nultých let mobilní operátor Oskar změnil na Vodafone, spustila agentura Kaspen sérii svérázných vánočních spotů s Petrem Čtvrtníčkem. Vrcholem byla parodie na kýčovité vánoční klišé: hercova čivava s nasazenými parohy coby falešný sob a Čtvrtníčkův ironický proslov o tom, že „žádné návnady, dárky pro všechny“. Reklamy s umělým sněhem a parodickými soby jedni milovali, druzí považovali za příliš drzé a laciné. I to ale stačilo, aby se kampaň zařadila mezi nejcitovanější vánoční reklamy posledních dvaceti let.

„Nene, já nemusím…“: prasátkové Vánoce s Kofolou

Tátova pozdní mise pro vánoční stromek, zvědavá holčička a věta: „A bude mít ty velký zahnutý zuby nahoru?“ – přesně tenhle mix humoru a dětské naivity udělal z reklamy Kofoly roku 2003 evergreen českých Vánoc. Spot režiséra Martina Krejčího se vysílá prakticky nepřetržitě a v roce 2019 dokonce dostal alternativní konec. Přestože tu nikdo nikomu nespílá ani neumírá, i Kofola si vyslechla výtky, že dává dětem špatný příklad. Legenda ale žije dál – a bez ní jako by Štědrý den nezačal.

Když reklama jede „na hraně“

Všechny zmíněné příběhy dokazují, že kontroverze v reklamě není nutně průšvih. Někdy je plánovaným kořením kampaně, jindy se z nadsázky stane nečekaná bouře. Společné ale mají to, že se o nich mluví dlouho po posledním odvysílání – a to je pro značku k nezaplacení. Takže až příště uvidíte na obrazovce rakvičku letět obloukem do hrobu nebo slyšíte, jak se někdo těší, že tchyně u dalšího nátěru plotu už nebude přítomná, vzpomeňte si: v české reklamě je rychlost, ironie i prasátko s velkými zahnutými zuby prostě standardní výbava.

Zdroje: prozeny.blesk.cz, top.cz, idnes.cz, tvspoty.cz, novinky.cz, Youtube