Hudba ve filmech podtrhuje atmosféru scény. Když ji vyměníte, může celkový dojem působit úplně jinak

Zkuste si pustit Čelisti bez té slavné melodie – bude to nuda. Představte si ale, kdybychom ji dali k důležité scéně z romantického filmu. Rázem by to působilo jako horor. Takhle moc silná je filmová hudba. Hans Zimmer to pochopil mezi prvními. Tarantino zase objevil, že staré písničky umí být lepší než nové skladby. Výsledkem jsou pak filmy, na které se nezapomíná.

Hans Zimmer
Hans Zimmer, jeho hudbu můžete slyšet v mnoha velkofilmech, zdroj: Shutterstock

Proč hudba funguje: Mozek a emoce

Představte si tohle – slyšíte dramatické housle a okamžitě víte, že se něco děje. Ještě než něco uvidíte na obrazovce. To není náhoda, to je biologie. Lidský mozek zpracovává zvuky rychleji než obrázky. Proto vás hudba dokáže vyděsit dřív, než se na plátně objeví příšera. Je to jako když vám někdo šeptá do ucha: Pozor, něco se chystá.

Mollové tóniny znějí smutně, durové vesele. Základy harmonie, které zná každý muzikant. Filmoví skladatelé s tím ale umí pracovat jako kouzelníci. Hluboké tóny vytváří pocit ohrožení – proto má každý filmový padouch svůj temný motiv. Vysoké tóny zase evokují nevinnost nebo radost.

A co tempo? Rychlá hudba rozbuší srdce, pomalá ho uklidní. Nejde o žádnou vědu, jde o přirozené reakce těla. Proto akční scény mají dynamické rytmy a milostné momenty jemné melodie. Zajímavé je, že ticho dokáže být děsivější než nejhlasitější orchestr. Když se hudba náhle zastaví, divák instinktivně ví, že se něco stane. Napětí se dá krájet.

Hans Zimmer: Když elektronika potkala Hollywood

Zimmer změnil pravidla hry. Místo tradičních orchestrů začal experimentovat. Výsledek? Hudba, která zní současně i nadčasově.

Vzpomeňte si na Inception.  Zimmer vzal píseň Non, je ne regrette rien od Edith Piaf a zpomalil ji tak, že z ní udělal úplně nový nástroj. Geniální nápad, který nikdo nečekal.

V Temném rytíři zase vytvořil pro Jokera zvuk, který připomíná rozladěnou kytaru nebo rozbitý gramofon. Není to melodie v tradičním slova smyslu, spíš atmosféra chaosu. Dokonale to vystihuje nepředvídatelnost postavy.

Interstellar pak ukázal Zimmerovu citlivější stránku. Kostelní varhany v kombinaci s orchestrem vytvářejí pocit posvátna. Hudba vám připomene, jak nekonečný je vesmír, ale zároveň jak silné jsou lidské emoce.

Jeho další projekty, jako Gladiátor, Duna nebo Mad Max dokázaly, že každý žánr potřebuje jiný přístup. Etnická hudba pro starověký Řím, futuristické zvuky pro science fiction, heavy metal pro post-apokalyptický chaos.

Pulp Fiction
Tarantino vsadil při svých filmech na hudbu z minulosti a dal jí nový kontext, zdroj: Shutterstock

Tarantino a jeho hudební obsese

Tarantino hudbu nekomponuje, on ji vybírá. A v tom je mistr. Dokáže najít písničky, na které lidé zapomněli, a vrátit jim život způsobem, jaký by je nenapadl ani v nejdivočejších snech.

Pulp Fiction proslavilo surf rock ze šedesátých let. Dick Dale se svou Misirlou zněl tak dokonale, že si spousta lidí myslela, že píseň vznikla přímo pro film. Ve skutečnosti pochází z roku 1962. Tarantino ji jen zasadil do správného kontextu.

Kill Bill pak ukázal, jak moc široký hudební obzor má. Šedesátkový pop, japonská hudba, spaghetti western soundtracky – všechno to dává smysl v rámci příběhu o pomstě.

Django Unchained možná překvapil nejvíc. Hip hop v dobovém westernu? Zní to šíleně, ale funguje to. 2Pac a Rick Ross vedle klasických westernových motivů vytváří napětí mezi minulostí a současností.

Jeho nejsilnější zbraň je kontrast. Brutální scéna s veselou písničkou v pozadí. Romantický moment podkreslený drsnou muzikou. Vytváří to emocionální chaos, na který se nedá zapomenout.

Legendární soundtracky, které přežily své filmy

Některé filmové hudby jsou silnější než samotné filmy. Star Wars má melodie, které lidi poznají, i když nikdy neviděli ani jednu epizodu. John Williams vytvořil hudební jazyk celé galaxie.

Čelisti potřebovaly jen dva tóny. Jednodušeji to nejde, a přitom efektivnější hudba asi neexistuje. Dokáže vyvolat strach i po padesáti letech.

Rocky a Eye of the Tiger jsou spjaté navěky. Ta píseň vám dodá energii, i když jdete jen nakoupit. Dobrý soundtrack dokáže motivovat k čemukoli.

Titanic spojil Céline Dion s potápějící se lodí a vznikla jedna z nejprodávanějších písní všech dob. My Heart Will Go On se stala hymnou nejen filmu, ale celé dekády.

Matrix přinesl elektronickou hudbu do hlavního proudu. Jeho soundtrack zněl jako budoucnost a definoval zvuk science fiction na další roky.

A pak je tu Shrek. Kdo by čekal, že animovaný film o zeleném obru proslaví Hallelujah od Leonarda Cohena? Někdy stačí správná píseň ve správnou chvíli.

Skladatelé, kteří změnili hru

Ennio Morricone vymyslel zvuk divokého západu. Jeho písťalky, harmoniky a španělské kytary z Dobrého, zlého a ošklivého definovaly celý žánr. Každý western, který přišel po něm, se s jeho dědictvím nějak vyrovnával.

Danny Elfman dal osobitý zvuk Batmanovi, Simpsonovům i Střihorukému Edwardu. Jeho hudba je vždycky trochu divná, trochu temná, ale nezaměnitelná.

Thomas Newman umí z klavíru vytěžit emoce, o kterých ani nevíte, že je máte. Jeho skladby pro Americkou krásu nebo Shawshank Redemption dokážou rozplakat i ty nejtvrdší diváky.

A co Bernard Herrmann? Hitchcockův dvorní skladatel, který vytvořil hudbu pro Vertigo nebo Psycho. Jeho staccato smyčce z koupelnové scény v Psycho jsou dodnes synonymem pro filmový horor.

Filmová hudba není jen kulisa. Je to nástroj, kterým režiséři ovládají vaše emoce. Dobře napsaná melodie dokáže z průměrné scény udělat nezapomenutelný moment. Špatně zvolená píseň může zničit i nejlepší výkon.

Zimmer ukázal, že tradice nejsou posvátné. Tarantino dokázal, že nové nemusí být vždycky lepší než staré.

Až budete příště v kině, zkuste si všimnout hudby. Možná objevíte, proč vás nějaká scéna tak zasáhla. Nebo pochopíte, proč se vám při určité melodii naskočí husí kůže.

Zdroje: IMDb, Fun Radio, Classic FM, Research Gate