Gwyneth Paltrow: Její značku Goop opřádají kontroverze
Majitelka Oscara za film Zamilovaný Shakespeare, Gwyneth Paltrow, rozhodně není první celebritou, která si vyzkoušela podnikání. Její byznys sice funguje už 17 let, ale provázejí ho neustálé kontroverze. Paltrow se totiž v roli podnikatelky vydala cestou bizarností týkající se nejen produktů, ale i její vlastní sebeprezentace.
Přesun do byznysu
Paltrow založila v roce 2008 Goop jako newsletter. V té době neměla formální podnikatelské vzdělání a byznys plán. Goop vznikl jako projekt, ve kterém sdílela tipy na cestování, recepty a objevy z nakupování. Nakonec vyrostl ve známou značku, díky které se Gwyneth Paltrow prosadila ve světě wellness.
V roce 2016 převzala roli generální ředitelky Goop, i když podle svých slov o sobě pochybovala. Jako herečka totiž neměla zkušenosti s firemními procesy, prý si dokonce musela pod stolem googlit různé byznysové zkratky, aby se zorientovala.
Bizarní rady a nazlobení experti
Značka Goop se stala zdrojem kontroverzí od chvíle, kdy začala razit „alternativní“ wellness praktiky. Samotná Paltrow propagovala pochybné produkty jako vaginální parní lázeň a nefritová vejce, které postrádají jakékoli vědecké opodstatnění.
Její firma schytávala kritiku za prosazování pseudovědy ve jménu wellness. Značka získávala fanoušky, zatímco odborníci se snažili vyvrátit nesmysly, které Gwyneth Paltrow šířila. Odpůrcům Paltrow vadily předražené produkty s pochybnými výsledky bez skutečného přínosu.
Kritikům vadily zejména bizarní rady týkající se vagin zákaznic. Značka Goop jim totiž doporučovala, aby léčily kvasinkové infekce snězením jednoho kusu ovoce denně. Klientky si také mohly za 66 dolarů pořídit vejce ve tvaru jadeitu nebo růženínu, které se vkládalo do těla, aby „zvýšilo tonus vaginálních svalů“. V roce 2015 se jim od Gwyneth dostalo rady, aby si napařovaly vaginu. V roce 2019 firma uvedla na trh svíčky s názvem „This Smells Like My Vagina“ (Voní jako moje vagína).
Kritika se však snesla i na další rady jako třeba aby lidé mluvili laskavě k vodě. Firma také čelila posměchu za průvodce zíváním.

Goop marně hledá nový impuls
Lifestylové impérium Gwyneth Paltrow dnes zahrnuje newsletter, e-commerce společnost, podcast, wellness summit, časopis, a dokonce televizní show. Sektor wellness dnes už není popelkou jako dříve, v roce 2022 globálně utržil 5,6 bilionu dolarů. Pozitivní trend by tedy měl firmě hnát vzduch do plachet.
Ale je tomu tak doopravdy? Úspěšné firmy obvykle nepropouštějí svoje zaměstnance, zatímco společnost Goop loni prošla dvěma takovými vlnami zeštíhlování. Firmu během prvního kola propouštění v září 2024 opustilo 18 % z celkových 216 zaměstnanců, což společnost vysvětlila snahou zaměřit se na krásu, módu a jídlo.
Značce nepomáhá, že v sektoru krásy a wellness začíná být poněkud těsno. Jiné, celebritami podporované firmy, o sobě dávají vědět. Jde třeba o Rare Beauty, díky které se Selena Gomez stala dolarovou miliardářkou. Růst Goop se naopak zadrhl a někteří se nebojí ukázat prstem na Gwyneth, jejíž firmu trápí vysoká fluktuace zaměstnanců. Magazín Business Insider v roce 2021 uvedl, že během dvou let odešlo ze společnosti 140 zaměstnanců. Vadily jim nízké mzdy, špatné vedení a protekce.
Zmůže se Goop na víc než jen bizarnosti?
Firma ale, jak se zdá, nehodlá ustoupit z nastoupené bizarní cesty. Předloni si její zákazníci mohli dopřát 24karátového zlatého robertka za 15 000 dolarů, případně sprchovou hlavici za 119 dolarů, která slouží také jako stimulátor klitorisu. Natěšené zákaznice mohly loni doplnit svou sbírku o vibrátor za 159 dolarů přehrávající oblíbené písničky. Společnost Goop rovněž uvedla na trh baseballovou čepici s vestavěnou terapií červeným světlem, která má stimulovat růst vlasů a omladit pokožku hlavy. Kdo by ji za pouhých 449 dolarů nechtěl?
Škarohlídi už mezitím začali vyhlížet konec Goopu. Firma se před časem dostala do právních problémů (ne poprvé), protože ji zažalovala značka sexuálního wellness Good Clean Love za porušení ochranné známky. Goop totiž vydal wellness řadu s názvem good.clean.goop, čímž podle žalobce mate spotřebitele podobností názvů.
Gwyneth Paltrow má tedy o čem přemýšlet, přešlapování na místě její firmu nikam neposune. Ale třeba ji zachrání nějaký další bizarní produkt, který se stane hitem. (Když už to nevyšlo se zlatým robertkem.) A když ne, aspoň se Gwyneth bude moct zase pořádně opřít do herectví.
Zdroje: qz.com, www.bolde.com, elpais.com, www.forbes.com