Film noir: V temném žánru se často objevují postavy femme fatale, které komplikují hlavním hrdinům život
Město v noci, stíny na každém rohu a krásné ženy s tajemstvím. Vítejte ve světě filmu noir – žánru, který ukázal, že svět není černobílý, ale šedý ve všech odstínech. Od Humphreyho Bogarta po současnost fascinuje noir diváky atmosférou ohrožení a morální nejistoty.
Když realita předčila fikci
Film noir se narodil v Americe čtyřicátých let. Němečtí režiséři, kteří utekli před nacisty, přinesli do Hollywoodu expresionistické techniky. Ostré kontrasty světla a stínu, zkosené úhly záběrů kamer.
Raymond Chandler a Dashiell Hammett připravili půdu. Jejich detektivky plné cynických vyšetřovatelů se staly biblí pro scenáristy. Sam Spade, Philip Marlowe – to byly postavy nového typu.

Světlo, stín a morální chaos
Vizuál noire je nezaměnitelný. Vysoké kontrasty, stíny mříží na obličejích, siluety v mlze. Žárovky a reflektory jako hlavní zbraně kameramanů.
Příběhy se točí kolem zločinu, ale nejde jen o kriminálku. Jde o morální rozklad. Dobří lidé se stávají špatnými a naopak. Hranice mezi hrdinou a padouchem neexistuje.
Města jsou živé organismy. Los Angeles, New York – to nejsou jen lokace, ale postavy. Uličky, bary, neonová světla. Dialog má svůj rytmus – krátké, ostré repliky plné skrytých významů.
Detektivové a smrtící krásky
Soukromý detektiv je srdce noire. Humphrey Bogart jako Sam Spade to ukázal nejlíp. Cynický, unavený, ale v hloubi duše poctivý chlap.
Femme fatale je nejnebezpečnější zbraň žánru. Rita Hayworth v Gildě, Barbara Stanwyck v Dvojitém životním pojištění. Krásné ženy s temným tajemstvím, co dokážou zničit každého muže.
Zbytek světa je prohnilý. Korumpovaní policajti, politici, všichni kradou. Jediní čestní jsou outsideři – detektivové, novináři, zoufalí nevinní lidé.
Filmy, které to začaly
Maltézský sokol (1941) – první skutečný noir. Bogart jako Sam Spade. Dvojité životní pojištění (1944) – Barbara Stanwyck jako nejnebezpečnější žena v historii filmu.
Velký spánek (1946) – příběh tak komplikovaný, že ani autor nevěděl, kdo zabil šoféra. Třetí muž (1949) – noir v poválečné Vídni. Orson Welles jako ledově chladný Harry Lime.
Moderní noir
Neo-noir začal v sedmdesátých letech. Čínská čtvrť, Taxi Driver – ukázaly, že pesimistická vize světa je pořád aktuální.
Bratři Coenové jsou mistry moderního noire. Krvavá míle, Fargo – věrní tradici, ale s vlastním humorem. Devadesátky přinesly nové femme fatales – Sharon Stone v Základním instinktu byla ještě nebezpečnější než její předchůdkyně.
Současnost mísí žánry. Blade Runner 2049 ukázal noir budoucnosti. True Detective vrátil žánr do televize.
Film noir není jen filmový žánr – je to pohled na svět. Ukázal, že realita není černobílá. Femme fatale, cynický detektiv, zkorumpované město – to jsou archetypy, co rezonují i dnes.
Síla žánru je v tom, že nelže. Neukazuje svět v jasných kategoriích dobra a zla, ale v odstínech šedi. Proto noir filmy nestárnou.
Až budete příště procházet městem v noci, vzpomeňte si na Film noir. Stíny jsou všude – jen se na ně většinou díváme z druhé strany.
Zdroje: Wikipdia, IMDb, Britannica