Elsa Schiaparelli: Slavná módní návrhářka se proslavila hravými designy. Mezi ně patřil i klobouk ve tvaru boty
Když se řekne haute couture 30. a 40. let, většině naskočí jméno Coco Chanel a možná i její slavný kostýmek. Ale zatímco Chanel šila eleganci na míru, v sousední pařížské dílně šila Elsa Schiaparelli. Její návrhy byly všechno, jen ne usedlé. Klobouk ve tvaru boty, šaty s humrem nebo knoflíky jako bonbony.
Místo krejčovského metru měřila módu nápady a surrealistickým smyslem pro humor. Spolupracovala s Dalím, Cocteauem i Man Rayem a do módy přinesla víc barvy než celá pastelová paleta. Přesto ji dnes znají hlavně módní fajnšmekři. Ostatní si ji nejspíš pletou s názvem těstovin. Pojďme si připomenout, proč by nemělo zapadnout.

Od poezie k módě
Elsa Schiaparelli se narodila v roce 1890 do intelektuální římské rodiny. Měla blízko ke klasickému umění i vědě, ale jak sama později poznamenala, ve světě fantazie je více pravdy než v encyklopedii. Po přesunu do Paříže a krátkém působení v New Yorku se začala věnovat módě naplno. Její první kolekce zaujala nevšedními výšivkami ve tvaru kostí, srdcí a mozků – těla jako šatní plátno. Ale to byl jen začátek.
Klobouk s neobvyklým designem
Schiaparelli byla známá svou spoluprací s tehdejšími avantgardními umělci, mezi nimi Salvador Dalí, Jean Cocteau nebo fotograf Man Ray. Právě s Dalím vytvořila nejslavnější kousky své kariéry: večerní šaty s motivem humra a klobouk ve tvaru boty. Ano, bota na hlavě, ale elegantně, ironicky, s grácií.
Nešlo o pouhou výstřednost. Pro Schiaparelli bylo důležité, aby móda vyvolávala emoce, otázky a úsměv. Chtěla lidi rozrušit i pobavit. Móda pro ni nebyla oděvem, ale nástrojem vyjádření.
„Shocking Pink“
Jedním z jejích obchodních triumfů bylo zavedení ikonické barvy shocking pink. Zářivé růžové, která doslova svítila v šedivých ulicích Paříže. Ve stejné době uvedla i parfém Shocking, jehož flakon měl tvar ženské postavy inspirované herečkou Mae West.
Provokace? Určitě. Ale taky promyšlený koncept, v němž se snoubily ženskost, síla a lehká nadsázka. Schiaparelli dokázala spojit estetiku avantgardního umění s nositelnou módou a to je disciplína, kterou ovládala jen hrstka návrhářů.
Rivalka Coco Chanel
Zatímco Chanel hlásala jednoduchost, čisté linie a praktičnost, Schiaparelli byla barvitá, teatrální a výstřední. Obě ženy se neměly příliš v lásce, Chanel prý Schiaparelli opovržlivě nazývala italskou umělkyní a údajně se jednou postarala o to, aby její šaty vzplanuly během večírku (tato historka zůstává sice nedoložená, ale koluje módním světem jako legendární bonmot).
Jejich rivalita se stala součástí módních dějin. Symbolizovala dva přístupy: racionalitu versus imaginaci.

Návrat ke kořenům
Schiaparelli ukončila svou kariéru v roce 1954, kdy její styl přestal odpovídat poválečné eleganci nové generace návrhářů. Přesto její odkaz nezmizel. V roce 2012 vdechli módnímu domu Schiaparelli nový život a nutno říct, že to nebyla jen nostalgie po starých časech. Od té doby značka pravidelně přichází s kolekcemi, které čerpají z Elsiných surrealistických kořenů: růžové pláště jako z jiné dimenze, výšivky očí, rukou nebo hvězd, které vypadají, jako by vám do šatníku zabloudil vesmírný básník.
Pokud chcete vidět její originály na vlastní oči, vyrazte třeba do Metropolitního muzea v New Yorku nebo do Musée des Arts Décoratifs v Paříži. A jestli máte rádi výstavy s dávkou šílenství, pak jste měli být na Dalí & Schiaparelli: In Daring Fashion – jedna z mála módních expozic, kde humr na šatech nebyl chybou v cateringu, ale uměleckým záměrem.
Elsa Schiaparelli byla víc než návrhářka, byla vizionářkou. Její návrhy byly drzé, duchaplné a nečekané. Uměla si hrát se symbolikou stejně obratně jako s látkou. Zatímco Chanel vytvořila uniformu moderní ženy, Schiaparelli jí dala sny.
Zdroj: Wikipedia, InStyle, Harpers Bazaar