Christiana Louboutina k červeným podrážkám inspirovala asistentka, která si lakovala nehty

Červená barva podrážek neodmyslitelně symbolizuje boty francouzského módního návrháře Christiana Louboutina. Tento originální prvek často rozeznávají i lidé, kteří se jinak o módu nezajímají. Zajímavostí je, že tento francouzský návrhář s kamerunskými kořeny přišel na svůj ikonický design v podstatě náhodou. Dnes tyto originální boty nosí celebrity jako Angelina Jolie, Kate Winslet, Madonna,Renée Zellweger a další.

Cesta k navrhování bot byla klikatá

Louboutin, který se narodil v roce 1963, měl bouřlivé mládí. Třikrát byl vyloučen ze školy a jako teenager strávil část svého života v Egyptě a Indii. Po návratu do Paříže se uchytil ve známém kabaretu Folies Bergère, kde mimo jiné navrhoval boty pro tanečnice. Louboutin byl fascinován jejich schopností pohybovat se jistým krokem, i když na sobě měly velké ozdobné pokrývky hlavy. Toto pozorování v něm podnítilo zájem o design bot.

Tato pracovní zkušenost ho pak v osmdesátých letech vedla ke spolupráci s pařížskou značkou bot Charles Jourdan. Zde se seznámil s ikonickým designérem Rogerem Vivierem, který se následně stal jeho mentorem. Díky tomu měl možnost spolupracovat taky s módními salony jako Coco Chanel, Maud Frizon a Yves Saint Laurent.

Ke slavné červené podrážce však nevedla přímá cesta. Louboutin se tehdy rozhodl pro zahradní architekturu, začal psát pro magazín Vogue a navrhovat zahrady, ale pak si uvědomil, jak moc mu chybí designovat ženské boty.

Christian Louboutin na snímku z roku 2016
Christian Louboutin na snímku z roku 2016, foto: Shutterstock

Od vlastního brandu ke slávě

V roce 1991 založil vlastní značku. Chtěl se zaměřit na boty, které se budou vymykat tehdejším standardům na trhu. V té době pracoval se svou asistentkou na designu bot a trápilo ho, že tam stále něco chybí. Jeho zrak tehdy spočinul na jejím červeném laku na nehty. Tento specifický barevný odstín ho zaujal a tak ho použil na podrážku. Červená barva symbolizuje lásku, vášeň a krev a měla odpoutat ženy od společenských omezení.

Boty s červenou podrážkou vstoupily na trh v roce 1992 a hned se staly hitem. Odvážný design vedl k tomu, že Louboutinovy boty nebyly jen boty k nošení, ale objektem zájmu a symbolem statusu jejich majitelky. Leskle červená barva podrážek nejen přitahuje pozornost, ale ženám propůjčuje taky potěšení a sebevědomí. Podrážka, do té doby ignorovaná část bot, se proměnila v esteticky přitažlivý byznysový úspěch.

Dnes se prodá více než 650 tisíc párů těchto bot ročně, i když je Louboutin nijak neinzeruje, ani nedává boty zadarmo celebritám, aby je dále propagovaly. Louboutin dokonce vydal červený lak na nehty se jménem Rouge Louboutin. (Slovo „rouge“ znamená ve francouzštině červený.)

Červená podrážka se stala symbolem přitažlivosti, luxusu a exkluzivity, jeden pár přijde na stovky až tisíc dolarů. Louboutin dokonce podnikl na začátku 21. století kroky k její právní ochraně. V roce 2012 se svou snahou uspěl, americký odvolací soud konstatoval, že červená podrážka je skutečně jeho platnou ochrannou známkou. Výjimku tvoří pouze zcela červené boty.

Louboutin dává k dobru historku ze svého dětství. Tehdy navštívil Musée des arts Africains et Oceaniens, kde ho zaujal zákaz nošení bot na podpatku, protože by mohly poškodit dřevěnou podlahu. Louboutin viděl obrázek, na kterém byl tento typ bot přeškrtnutý červenou barvou, a už ho nikdy nedostal ze své mysli. Popisuje svou zkušenost jako touhu se vzepřít takovým zákazům a dodat ženám sebevědomí. To se mu povedlo, ale nejen to, jeho boty pronikly i do populární kultury. Cardi B rappuje ve své písni Bodak Yellow z roku 2017 o krvavých botách a ty se objevily i na nohách hrdinek seriálu Sex ve městě. Statusový symbol jim dnes už zkrátka nikdo nemůže odepřít.

Zdroje: theluxurycloset.com, timesofindia.indiatimes.com, www.ranker.com, www.britannica.com, www.catawiki.com, www.forbes.com