BLACKPINK: Fenomén, který dostal K-pop do západního mainstreamu
Když se v roce 2016 objevila na scéně jihokorejská dívčí skupina BLACKPINK, málokdo tušil, že z nich bude tak obrovský fenomén.
O pár let později bylo už jasno – Jisoo, Jennie, Rosé a Lisa se staly jednou z největších hudebních senzací současnosti. Nedobyly jen svět K-popu, ale otiskly se i do globálního hudebního průmyslu, módy i popkultury. Dnes patří mezi nejvlivnější ženy hudební scény a ukazují, že pop nemusí být jen o anglicky zpívajících interpretech.
BLACKPINK jako průkopnice
K-pop se už nějakou dobu dostává na světovou scénu – všichni známe třeba BTS. Ale právě BLACKPINK byla první holčičí skupina, která si podmanila celý svět. Jak píše Rolling Stone, mají všechno, co tenhle žánr nabízí: chytlavé songy, výbornou choreografii, silné vizuály a perfektně zvládnutý marketing.
Od začátku si jely svůj styl – silný, sebevědomý, s dávkou elegance i dravosti. Tzv. „girl crush“ image, tedy „chci být jako ony“, zapůsobila hlavně na mladé holky, které v nich našly vzory. Jejich klipy lámaly rekordy na YouTube, vystupovaly na Coachelle, a spolupráce s hvězdami jako Lady Gaga, Dua Lipa nebo Selena Gomez z nich udělaly celosvětový hit. Jejich klip Ddu-Du Ddu-Du překonal miliardu zhlédnutí – a to jako vůbec první od jihokorejské dívčí skupiny.

Proč je K-pop tak populární
Jak vysvětluje výzkum z Yale, K-pop není jen o hudbě. Je to mix západního popu, východní estetiky a kulturních hodnot. Umělci nejsou jen zpěváci, ale taky tanečníci, modelky, herci – a hlavně vzory. Každá členka BLACKPINK má jinou osobnost a styl, takže si každý fanoušek může najít tu svou oblíbenou.
Navíc K-pop ukazuje, že globální úspěch nemusí nutně znamenat „být ze Západu“. BLACKPINK kombinují korejštinu i angličtinu a i přesto si získaly miliony fanoušků po celém světě. Díky YouTubu a sociálním sítím to šlo snadno – najednou bylo úplně jedno, odkud jste. Hudba, tanec i vizuály prostě mluví univerzálním jazykem.
Móda, styl a vliv mimo hudbu
BLACKPINK ale nejsou jen o zpívání. Každá z nich je taky módní ikonou. Jennie spolupracuje s Chanel, Lisa s Celine, Jisoo s Diorem a Rosé se Saint Laurent. Chodí po přehlídkových molech, sedí v prvních řadách módních týdnů a jejich outfity sledují miliony lidí. BLACKPINK jsou zkrátka symbolem nové generace umělkyň. Nejsou to jen „produkty“, ale holky, co si samy tvoří image a jdou si za svým. Jsou inspirací pro fanoušky i pro další začínající umělce.

Za leskem a slávou ale stojí i dost drsný svět. V K-popu začínají holky i kluci trénovat už jako děti. Dřou roky, než se vůbec dostanou na pódium. Tlak na vzhled, výkon i dokonalost je obrovský. BLACKPINK měly štěstí – prorazily, udržely si popularitu a zatím se vyhnuly větším skandálům. To ale neplatí pro všechny. V posledních letech si navíc postupně vybojovaly víc svobody a kontroly nad tím, co dělají. Už to nejsou jen „loutky agentury“, ale silné ženy, které ovlivňují svoji kariéru i směřování skupiny.
Další kroky
V roce 2023 jim skončila smlouva s YG Entertainment a fanoušci netrpělivě čekali, co se bude dít. Zatím to vypadá, že jako skupina funguje dál, ale každá z holek rozjíždí i svoje sólové projekty. Ať už se rozhodnou pokračovat spolu, nebo každá zvlášť, jedno je jisté – BLACKPINK se už nesmazatelně zapsaly do historie popkultury.
Dokázaly, že K-pop není jen momentální móda, ale nový jazyk, kterým mluví celý svět. A i když ho neposloucháte každý den, je dost pravděpodobné, že jste o BLACKPINK už někdy slyšeli – a ještě dlouho budete.
Zdroj: rollingstone.com, grammy.com, news.yale.edu