Algoritmus Netflixu: Pořady a filmy vám doporučuje podle toho, co jste sledovali dříve
Otevřete si večer Netflix a během pár vteřin už víte, co si pustíte. Je to jako by vám tahle červená streamovací krabička četla myšlenky. Jenže místo kouzelníka stojí za tím velmi chytrý algoritmus, který si o vás pamatuje víc, než byste čekali. A rozhodně ví, že jste včera v jednu ráno tajně dokoukali reality show o pečení.
Nejste divák, jste dataset
Netflix neshromažďuje jen to, co si pustíte. Zajímá ho i kdy, na čem, jak dlouho, kde jste skončili, co jste přeskočili a co jste si rozklikli, ale nepustili. S každým klikem se algoritmus učí víc o vašich zvyklostech. Jste typ, co miluje napětí, ale vypíná horory po deseti minutách? Nebo si jedete true crime dokumenty o víkendu? A co vaše guilty pleasure sitcomy z devadesátek?
To všechno se ukládá do vašeho osobního profilu. A ten není jen seznamem oblíbených pořadů. Je to komplexní obraz vašeho sledovacího já. Netflix vás zná možná líp než vaše máma.

Jak algoritmus funguje
Za doporučeními nestojí jeden kouzelný vzorec, ale kombinace několika metod strojového učení. Systém analyzuje podobnosti mezi pořady i mezi uživateli. Pokud někdo, kdo má podobný vkus jako vy, právě zhltl novou španělskou minisérii o apokalypse, je šance, že vám ji algoritmus nabídne taky.
Netflix také sleduje, co je právě trendy v dané zemi, jak dlouho trvá, než uživatel něco spustí, a jak často se vrací. Vzniká tak komplexní ekosystém predikcí, který není nikdy úplně stejný pro dva lidi.
Obal prodává
Možná jste si všimli, že jeden a ten samý film má různý obrázek u různých lidí. Proč? Protože algoritmus testuje, na co zareagujete. Pokud máte slabost pro romantiku, zobrazí se vám záběr na láskyplné objetí. Pokud milujete akci, bude v náhledu výbuch nebo zamračený hrdina. Cíl je jasný: přimět vás kliknout.
Ochrana soukromí nebo šmírování?
Personalizace má ale i svou odvrácenou tvář. Je to ještě doporučení, nebo už manipulace? Někteří experti upozorňují na to, že algoritmus vytváří tzv. bublinu chutí. Místo objevování nového konzumujeme stále totéž, jen v jiném kabátě. Vášnivý fanoušek kriminálek pak může mít pocit, že jiný žánr snad ani neexistuje.

Co s tím můžeme dělat
Pokud se chcete z algoritmické bubliny vymanit, můžete si pomoci několika triky. Občas si pusťte něco úplně mimo váš obvyklý vkus. Nebo použijte anonymní profil, kde algoritmus nemá žádné předchozí informace. Tak můžete Netflix občas zmást a zjistit, co všechno nabízí mimo vaši personalizovanou nabídku.
V nastavení profilu si také můžete prohlédnout a upravit historii sledování, případně ji vymazat. Pokud jste tedy omylem sjeli deset epizod teenagerského dramatu, není všem dnům konec. A hlavně, nenechte se stresovat doporučeními. Klidně si pusťte čtyřikrát za sebou ten samý film. Algoritmus si poradí.
Algoritmus jako neviditelný dramaturg
Netflix je dnes víc než jen knihovna filmů a seriálů. Je to aktivní hráč, který ovlivňuje, co se nám líbí, co sledujeme a jakým tempem to konzumujeme. Je to jako mít osobního dramaturga, který má perfektní paměť, nikdy nespí a má trochu vtíravé chování.
Ale upřímně, kdo by si občas nechtěl nechat doporučit něco, co mu sedne jako ulité. I kdyby to znamenalo, že se Netflix na oplátku dozví, že vaší nejoblíbenější noční aktivitou je binge watching korejských romancí.