Nejlepšího filmového režiséra současnosti uctívá celá svět. Většina Čechů netuší, kdo to je, a bude koukat jak puk, když vyslovíte jeho jméno
Zatímco většina režisérů dneska řeší všechno na počítači, Christopher Nolan jde opačným směrem. Radši postaví skutečnou kulisu za miliony, než aby nechal programátory tvořit virtuální svět. Výsledkem je, že jeho filmy vypadají jinak než všechno ostatní. Když potřebuje otočit náklaďák, použije výbušniny. Když chce atomový výbuch, nepoužije ani kousek CGI.

Filozofie skutečnosti
Batman Begins měl jen 620 CGI záběrů, Inception kolem 500 a Interstellar 850. To je směšně málo ve srovnání s dnešními blockbustery, které mívají klidně 2000 počítačových efektů. Nolanovy filmy prostě vypadají jinak, protože to, co vidíte, se většinou skutečně stalo.
Pro herce je to taky úplně jiný zážitek. Když herci hrají v reálném prostředí místo před zeleným plátnem, jejich výkon je přirozenější a věrohodnější. Joseph Gordon-Levitt se opravdu točil v obrovské centrifuze při natáčení Inception, Matthew McConaughey chodil mezi skutečnými stonky kukuřice v Interstellar.

Legendární kousky
Nolan dělá věci, které jiní režiséři ani nenapadnou zkusit. Pro Interstellar zasadil 500 akrů skutečné kukuřice v Albertě za 100 tisíc dolarů. A co je nejlepší? Po natáčení ji prodal se ziskem. Takže vlastně vydělal na tom, že udělal film reálnější.
V Temném rytíři chtěl otočit náklaďák. Postavili pod přívěs píst s TNT, výbuch píst uhodil do země tak silně, že kamion udělal salto. Jediné CGI se použilo na to, aby píst ze záběru zmizel. Celé se to natáčelo v centru Chicaga.
A co teprve Tenet! Nolan skutečně rozbil Boeing 747 v hangáru. A věříte tomu? Bylo to levnější než stavět modely nebo dělat CGI. Studio Warner Bros. spočítalo náklady a vyšlo jim, že koupit skutečné letadlo a rozbít ho bude efektivnější.
Když fyzika slouží umění
Rotující chodba v Inception je možná nejslavnější efekt v historii. Nolan postavil obrovskou centrifugu s chodbou uvnitř a vsadil do ní drahé kamery. Nejen že to bylo těžké choreograficky, ale také nebezpečné. Pád z takové výšky mohl někoho zranit.
Pro Oppenheimera dokonce vymyslel, jak natočit atomový výbuch bez CGI. Použili stovku praktických efektů kombinovaných pouze se sto VFX záběry. Různé exploze natáčeli různými kamerami. Jádro výbuchu na 65mm IMAX při 48 snímcích za sekundu, menší exploze na 35mm při 50 fps.
A mikrosvět atomů? Speciální tým filmoval rotující korálky, kuličky, hliníkové vločky a pingpongové míčky v obrovských nádržích s vrstvami vody. Dokonce si nechali vyrobit speciální IMAX objektiv, který dokázal snímat mikroskopicky, ale zachoval širokoúhlý záběr.
Výhody starého přístupu
Praktické efekty mají váhu a fyziku, kterou CGI jen těžko napodobí. Když jsou postavy skutečné, diváci se s nimi spojují na hlubší úrovni. Vidíte rozdíl mezi skutečným výbuchem a tím počítačovým. Skutečné efekty dělají filmy poutavějšími a divák se k nim vrací.
Navíc to donutí režiséra být kreativnější. Když nemůžete všechno vyřešit na počítači, musíte vymyslet, jak to udělat doopravdy. A často jsou ta řešení geniálnější než jakékoli CGI. Třeba v Dunkirku použili tisíce kartonových figurín vojáků místo počítačových davů.
Pro Interstellar místo digitálních planet používali skutečná místa, zmrzlou planetu natáčeli na Islandu. Jiné scény na tajícím ledovci. Nebylo to pohodlné prostředí, ale vyplatilo se to pro dosažení efektu.
Stará škola v moderním světě
Nolan není jen nostalgik, je to vizionář. Spolu s dalšími režiséry jako J.J. Abrams a Tarantino lobboval za to, aby studia dál financovala výrobu filmových pásů u Kodaku. Také prosazuje Filmmaker Mode na televizích, aby se zachovala původní kvalita obrazu.
Jeho přístup ovlivňuje celou branži. Ukazuje, že v době převahy CGI má praktické efekty stále co nabídnout. Mladí režiséři si od něj berou příklad a zkouší dělat víc věcí doopravdy.
A diváci to oceňují. Publikum si váží vizuální nádhery CGI, ale ne za cenu ztráty hloubky charakterů nebo příběhu. Nolanovy filmy dokázaly, že se dá dělat velkofilmy, které vypadají úžasně a zároveň mají duši. Možná právě proto jsou jeho snímky tak nezapomenutelné – nejsou jen technickou exhibicí, ale skutečným filmařským uměním. A když vidíte ten otočený náklaďák nebo rotující chodbu, víte, že se to doopravdy stalo. A to je něco, co žádné CGI nenahradí.