Písně, které jsme dříve milovali. Kolik slavných hitů si dnes ještě vybavíte

Některé písně zkrátka potřebují čas. Možná se nestanou hitem hned na první dobrou, ale čekají na znovuobjevení. V dnešní době stačí trendy remix a z nenápadné skladby se může stát hit nové generace. Producenti a DJs tak dokazují, že dobrá melodie nikdy nezestárne – jen potřebuje svěží kabát.

Elvis, který čekal desítky let

Slavným příkladem je píseň A Little Less Conversation od Elvise Presleyho. Když vyšla v roce 1968, nepatřila mezi jeho největší hity. Až v roce 2002 ji objevil producent Junkie XL. Přidal k ní taneční beaty, ponechal Elvisův typický hlas a skladba se rázem dostala do čela hitparád po celém světě. Objevila se i v reklamě Nike a z písně, která dřív zapadla, se stal klubový evergreen.

Disco, které znovu ožilo

Podobný osud potkal také ikonickou skladbu Donny Summer, I Feel Love. Původní verze z roku 1977 nebyla neznámá, nebo zapomenutá, na disco scéně byla velmi známá. Pozdější remix Patricka Cowleyho však posunul píseň do zcela nových výšin. Cowleyho úprava byla delší, hypnotičtější a dokázala oslovit nové publikum, zejména v tanečních klubech. V dalších desetiletích se písně chopili i další producenti a I Feel Love se díky remixům pravidelně vracela na scénu. Dodnes se objevuje v setech DJs po celém světě a ukazuje, jak nadčasový může být správně zpracovaný track.

Madonna a návrat Frozen

Madonna vydala v roce 1998 baladu Frozen. Tehdy slavila úspěch, ale postupem času na ni lidé zapomněli. Po více než dvaceti letech se k ní vrátil producent Sickick. Tehdy vsadil na její „oživení“. Dal písni moderní nádech. Jeho remix se v roce 2021 začal šířit na TikToku a brzy se stal virálním hitem. Z písně, která byla jen vzpomínkou, se díky sociálním sítím znovu stal hit. Madonna se navíc k remixu vrátila a nahrála nové verze s dalšími umělci.

Jak se hledají zapomenuté písně?

Producenti, kteří se přímo zaměřují na remixy, tráví spoustu času pátráním po starých nahrávkách. Procházejí vše, na co se vzpomenete. Vinylové desky, archivy nahrávacích firem a celé databáze s hudbou, u níž už vypršela autorská práva – to vše je možným zdrojem budoucího úspěchu.

Někdy jim s tipem pomohou i fanoušci, kteří narazí na píseň hodnou nové šance. Když je skladba vybraná, přichází úpravy. V některých případech stačí přidat basovou linku nebo nový rytmus, jindy je třeba zcela předělat aranžmá a nakonec zůstane jen původní vokál. Jako při všem; základem úspěchu je najít rovnováhu. Píseň musí působit svěže, ale nesmí ztratit kouzlo originálu.

Proč remixy fungují?

Remixy nejsou jen hudební úpravou. Jsou propojením generací. Starší posluchači si připomenou melodie svého mládí, zatímco mladší publikum dostane moderní verzi, která jim zní aktuálně. Výsledkem je skladba, která překračuje čas. Internet a sociální sítě navíc umožňují, aby se úspěšné remixy šířily rychlostí blesku a dostaly se k milionům nových posluchačů.

Šance pro autory

Pro původní umělce je úspěšný remix často požehnáním. Připomene jejich tvorbu, přinese jim nové licenční příjmy a někdy i návrat na koncertní pódia. Tak jako Elvis Presley dostal díky Junkie XL nový hit desítky let po své smrti, i Madonna nebo Donna Summer dokazují, že hlas či melodie mohou oslovovat stále nové generace.

Příběhy Elvise Presleyho, Donny Summer nebo Madonny ukazují, že hudba má šanci znovu ožít, i když už se zdá, že její čas pominul. Remix dokáže z nenápadné nebo zapomenuté písně udělat celosvětový hit. Ať už jde o náhodný objev v archivech nebo promyšlenou práci producentů, jedno je jisté – dobrá píseň nestárne. Jen někdy potřebuje, aby jí někdo dal nový zvuk a otevřel dveře k dalším generacím.

Zdroje: En.wikipedia.org, En.wikipedia.org, En.wikipedia.org, Youtube.com