Ne tak úplně pro děti: Pohádky jsou často plné narážek a situací, kterým plně rozumí jen rodiče
Animované pohádky jsou hlavně pro děti. Tvůrci však dobře vědí, že je společně s nimi sledují i rodiče, a z toho důvodu se do nich často umisťují takzvané „easter eggs“. Jde o skryté vtípky nebo narážky, které děti většinou nepochytí, dospělým ale vyvolají úsměv na tváři, pobaví je nebo je přimějí k zamyšlení.
Když pohádka mluví dvojím jazykem
Moderní animovaná tvorba od studií jako Pixar, Disney nebo DreamWorks už roky není určena pouze těm nejmenším. Autoři vkládají do filmů vrstvy humoru a odkazů, které fungují na různá publika. Děti sledují barevné postavičky a akci, zatímco čekají na povedené narážky na popkulturu, filmové klasiky nebo každodenní rodičovské starosti. Právě díky tomu, že si každý na filmu najde to své, sklízí tato a další podobná studia velký úspěch. Filmy baví celé rodiny a diváci se rádi vracejí.
Auta a svět motorsportu
Film Auta od Pixaru působí na děti jako veselý příběh o závodním autíčku Blesku McQueenovi. Pro dospělé diváky je ale doslova prošpikovaný odkazy na automobilovou kulturu, slavné závody i reálné osobnosti motorsportu. Objevují se tam karikatury závodníků, jemné narážky na legendární kauzy ze světa formule 1 či NASCAR a dokonce i na sponzorské tlaky. Malí diváci vnímají především závody a přátelství, zatímco rodiče si užívají skryté vtípky z prostředí, které by dítěti nikdy nic neřekly.
Lilo & Stitch a pračka
Disneyovka Lilo & Stitch ukazuje roztomilý příběh o přátelství malé holčičky a mimozemšťana. Přesto se v původní verzi filmu objevila scéna, kde se Lilo schovává do pračky. Rodiče okamžitě pochopili, jak nebezpečné by to ve skutečnosti bylo. Tvůrci nakonec scénu později změnili a v dalších verzích se Lilo schovává za kuchyňskou skříňkou. Tento detail ale ukazuje, že i zdánlivě nevinný moment může mít pro dospělé úplně jiný podtext.
Shrek a humor pro dospělé
Jedním z nejlepších příkladů „dvojího čtení“ je série Shrek. Na povrchu jde o pohádku plnou vtipných postaviček a dobrodružství, ale dospělí v ní najdou nespočet parodií na filmová klišé, narážky na slavné celebrity či zábavní průmysl. Některé vtipy mají dokonce mírně dvojsmyslný nádech, který dětem unikne, ale rodiče pobaví. Shrek se tak stal symbolem animáku, který funguje na dvou rovinách – pro malé i velké.
Ledové království a rodičovské poselství
Ani moderní hity jako Ledové království nejsou výjimkou. Kromě klasické pohádky o kouzlech a sesterské lásce obsahují i momenty, které osloví dospělé. Například Olafův monolog o létě je narážkou na radosti i nástrahy dospělého života a Elsa jako postava řeší spíše otázky identity, zodpovědnosti a tlaku společnosti – což je téma, které děti tolik nevnímají, ale rodiče velmi dobře.
Drobnosti, kterých si děti nevšimnou
Kromě velkých témat se ve filmech objevují i maličkosti, které fungují jako vtipy jen pro dospělé. Například ve filmech od Pixaru je běžné zahlédnout plakát, značku nebo jméno, které odkazuje na dřívější projekty studia nebo na kulturní fenomény. Rodiče, kteří tyto odkazy znají, mají radost, že objevili „tajný kód“.
Proč to tvůrci dělají?
Skryté vzkazy a dvojsmysly nejsou jen vtípky navíc. Tvůrci vědí, že rodiče tráví s dětmi u těchto filmů hodiny a chtějí jim nabídnout zábavu, aby se necítili vytrženi z reality. Díky tomu mají animáky mnohem delší životnost – děti se k nim vracejí pro příběh a rodiče pro detaily, které jim možná unikly při prvním sledování.
Easter eggs v pohádkách dokazují, že animované filmy jsou často chytřejší, než se na první pohled zdá. Ať už jde o automobilové narážky v Autech, nebezpečný detail s pračkou v Lilo & Stitch nebo ironické šlehy ve Shrekovi, vždy platí, že skutečný divácký zážitek vzniká z kombinace pohledu dítěte i dospělého. Proto mají tyto pohádky tak výjimečné místo v kultuře a stávají se oblíbenými napříč generacemi.
Zdroje: Bbc.co.uk, Screenrant.com
Sledovat v Google Zprávách