Kraftwerk: Německá skupina, která navždy změnila elektronickou hudbu a náš přístup k ní

Kraftwerk, kteří vznikli v Düsseldorfu v roce 1970, jsou považováni za revolucionáře elektronické hudby.

Zakladatelé Ralf Hütter a Florian Schneider, považováni za součást avantgardního krautrockového hnutí, překlenuli propast mezi experimentem a popem – a svět už nikdy nezůstal stejný.

Od avantgardy k „robot popu“

Jejich raná tvorba (například na albech Kraftwerk, Kraftwerk 2 či Ralf & Florian) propojuje akademické experimenty se syntetizéry a vokodéry. Album Autobahn (1974) bylo přelomové – díky Minimoogům i minimalistické estetice představilo možnost čisté elektroniky v popu, a navíc zaznamenalo mezinárodní úspěch.

S přelomovými deskami Trans-Europe Express, The Man-Machine a Computer World dali vzniknout konceptuálnímu „robot popu“ s jednoduchými melodiemi, opakujícími se rytmy a strohou poetikou – vždy s charakteristickým laděním kabátků a vizuální precizností. Technologie – vlastnoručně vyráběné elektronické bicí, vlastní vokodér i sofistikované sekvenční přístroje – nebyly u Kraftwerk doplňkem, ale hybatelem kreativity. 

Vliv, který přetvořil žánry

Kraftwerk inspirovali generace. Zrodil se synth‑pop (Gary Numan, Depeche Mode), post‑punk i new wave; transformovali také hip‑hop – Afrika Bambaataa díky samplingu Trans‑Europe Express vytvořil Planet Rock. Technopionýři (umělci, kteří vytvořili a rozvinuli techno hudbu) z amerického Detroitu (Juan Atkins a spol.) čerpali z mrazivé přesnosti jejich rytmů. Detroit poslal hudbu zpět do Berlína – a tak se zrodila techno kultura.

Kraftwerk byli poctěni cenou Grammy za celoživotní dílo a v roce 2021 vstoupili do Rock & Roll Hall of Fame; jejich retrospektiva v MoMA (2012) ukázala, jak změnili dějiny populární hudby. Tohle nejsou jen kuriozity: bez jejich minimalismu a estetické „strojové krásy“ bychom nikdy nezažili neónový techno rituál Berlína ani drogou rozsvícené taneční parkety Detroitu. 

Proč jim tedy patří prvenství

Elektronická hudba existovala už od 50. let. Tom Dissevelt & Kid Baltan experimentovali s elektronickými melodiemi (např. Song of the Second Moon, Vibration, 1957) – a asi i předběhli některé zvuky příštích dekád. Jenže Kraftwerk to změnili. Nešlo jim jen o zvuk, ale o kompletní estetiku: minimalistickou poetiku, image robotů, konceptuální desky, synchronizované vizuální show. A hlavně tyto prvky proslavili ve světě popu a v klubech. Bez nich by elektronika zůstala buď experimentem, nebo záležitostí pro úzkou skupinu lidí.

Kraftwerk učili svět, že stroje mohou mít duši. A že rytmus může vzniknout v sekvencích, ne jen naživo. Odtud už vedla cesta k house, ambientu, EDM i současným tanečním stylům. Dávno nejde jen o hudební vliv – Kraftwerk přiřadili elektronice status umění, určující, jak hudbu dnes produkujeme, posloucháme i vnímáme.

Záběr na mladou DJ při produkování hudby.
Záběr na mladou DJ při produkování hudby. Zdroj: shutterstock.com

Proč je jejich odkaz dnes ještě živý

  • Jejich autobusová cesta po Autobahn dodnes rezonuje jako někdejší brána do nového světa hudby.

  • Minimalismus, synchronní rytmy, přesná estetika – to je DNA současné taneční scény.

  • Přes čtyři dekády pořád koncertují, drží se své vize a ukazují, že elektronika není „hlasitá trendy“, ale nadčasová kultura s uměleckým zápalem.

Ažpříště otevřete DJ set, chytnete smartphone s beatem nebo zaslechnete pulz 120 BPM – vězte, že bez Kraftwerk by tohle všechno nebylo.

Zdroj: en.wikipedia.org, quora.com, Britannica