Historie Barbie: Její předlohou byla německá panenka Lilly z komiksu, která měla trochu kontroverzní životní styl
Když v roce 1959 spatřila světlo světa první Barbie, byla to senzace. Elegantní blondýna s vosím pasem, výrazným make-upem a pohledem, který říkal: „Já na to mám.“ Ale málokdo tehdy tušil, že tahle dáma má, řekněme, dost netradiční minulost.
Za vším hledej Lilli
Než přišla Barbie, byla tu Lilli. Blonďatá kráska z komiksu, která se pravidelně objevovala v německých bulvárních novinách Bild-Zeitung. Lilli nebyla žádná hodná holčička, byla to sebevědomá žena, která věděla, co chce, a nestyděla se to říct. Vtipná, chytrá a občas trochu provokativní. Rozhodně nic pro děti.
V roce 1955 se z ní stala panenka. Ale ne taková, co byste dali své dceři. Lilli byla spíš „hračkou“ pro pány. Elegantní suvenýr, který si koupili muži jako vtipný dárek do kanceláře nebo do vitrínky.

Z Německa až do Kalifornie
A teď přichází na scénu Ruth Handlerová, americká podnikatelka a spoluzakladatelka společnosti Mattel. Na dovolené ve Švýcarsku narazila na panenku Lilli a něco ji zaujalo. V té době byly v Americe k dispozici hlavně miminka, panenky, co měly učit dívky pečovat. Ruth ale chtěla panenku, která by děvčatům dovolila snít o kariéře, o stylu, o životě dospělé ženy.
Koupila si pár Lilli, přivezla je domů, a v roce 1959 představila světu Barbie, pojmenovanou po své dceři Barbaře.
V plavkách na trh
První Barbie se představila na veletrhu hraček v New Yorku. Měla černobílé pruhované plavky, culík a růžovou krabičku. A byla prakticky dvojčetem Lilli. Zpočátku si výrobci nebyli jistí, jestli rodiče budou chtít takovou „dospělou“ panenku pro své děti. Ale děti ji milovaly.
Během prvního roku se prodalo přes 300 000 kusů. Barbie odstartovala revoluci.
Inteligentní marketing a růžové sny
Mattel brzy přišel s nápadem, který změnil hru: k Barbie začal vyrábět oblečení, doplňky, domečky, auta a samozřejmě i Kena. Barbie se tak mohla stát čímkoli. Baletkou, letuškou, doktorkou, prezidentkou.
A právě tohle byl klíčový rozdíl: Barbie nebyla jen panenka. Byla to životní styl, který dívky mohly rozvíjet podle své fantazie.
Čistý štít? Tak trochu právně
Jenže původní inspirace nezůstala bez povšimnutí. V 60. letech Mattel odkoupil práva na Lilli od německé společnosti a výrobu Lilli ukončil. Trochu jako když si koupíte minulost, aby se už nikdy nevrátila. Ale internet nezapomíná a dnes je Lilli opět součástí Barbie-příběhu.

Barbie dneška
Dnes už Barbie není jen blondýna v růžovém kabrioletu. Najdete ji ve všech možných podobách různých ras, tělesných typů i povolání. Má protézy, vozík, křivky i kudrny. Je astronautkou, inženýrkou, hasičkou i rockerkou.
Z panenky, která začínala jako karikatura v německém bulváru, se stala globální ikona a symbol změny. Možná jsme si jako děti hrály s panenkami, které měly nepřirozeně úzký pas, ale zároveň jsme díky nim snily, že budeme něčím víc. A právě to Ruth Handler chtěla.
Zdroj: Time, Brittanica, Wikipedia, Medium