Skandál jako umění: Madonna a Chris Ofili se nebojí šokovat

Kontroverze již dlouho slouží jako zkouška i katalyzátor v dějinách umění. Od konce druhé světové války umělci stále více posouvají hranice formy, obsahu a kontextu. Zpochybňují nejen estetické konvence, ale i morální, politické a institucionální rámce, ve kterých je umění přijímáno. Tím si často vysloužili odpor nejen ze strany kritiků, ale i veřejnosti.

Proč nás umění rádo provokuje?

Šok, znechucení, hněv, ale i fascinace a hluboký odiv. Umění, které porušuje normy a morální očekávání, má schopnost zasáhnout publikum mnohem silněji než dokonalá estetika: od barokních výjevů plných krve přes dadaistické výsměchy až po exkrementy v moderní galerii. Co tím ale umělci chtějí říct?

Je třeba si uvědomit, že umění rádo provokuje, protože tím rozbíjí zaběhlé stereotypy a nutí publikum vystoupit ze své komfortní zóny. Provokace v umění není jen o šokování, ale je to způsob, jak vyvolat otázky, přimět k zamyšlení a nastolit dialog o tématech, která bývají často přehlížena nebo tabuizována.

Umělci skrze provokaci zpochybňují normy, autority i samotné hranice vkusu, čímž otevírají prostor pro svobodu vyjádření. Pojďme se podívat na některé kontroverzní umělce.

Caravaggio a realismus, který zneklidňuje i po staletích

Michelangelo Merisi da Caravaggio, malíř přelomu 16. a 17. století, byl mistrem násilného realismu. Ve své době šokoval tím, že svaté zobrazoval jako otrhané žebráky a biblické výjevy jako brutální scény z ulic Říma.

Jeho slavný obraz „Ukřižování sv. Petra“ či „Useknutí hlavy sv. Jana Křtitele“ zachycují mučednictví s opravdovou brutalitou. Modely mu často byli lidé z nižších vrstev nebo prostitutky, a církev z něj byla pohoršená. Přesto zásadně ovlivnil evropské malířství. Jeho hra se světlem a autentickým zobrazením emocí inspirovala celou generaci barokních malířů.

Caravaggio zkrátka ukázal, že umění může být nepříjemné, surové, neuctivé, ale zároveň neuvěřitelně lidské.

Caravaggio obraz
Své dílo „Saint Jerome Writing“ Caravaggio namaloval mezi rok 1605-1606, Zdroj: Shutterstock

Marcel Duchamp a počátek uměleckého výsměchu

Píše se rok 1917. Marcel Duchamp podepsal běžný pisoár pseudonymem R. Mutt, pojmenoval ho „Fontána“ a poslal do výstavy nezávislých umělců v New Yorku. Organizátoři ho ale odmítli vystavit, protože nešlo přece o umění. Přesto ale Duchamp odstartoval revoluci. Šlo totiž o otázku, co vše může být považováno za umění. Umělec tak přenesl pozornost od estetiky k ideji. Umění už nemuselo být jen krásné, ale muselo být zajímavé. Tato „antiumělecká“ provokace se stala základem dadaismu a později i konceptualismu. Ve své době působila jako výsměch, ale dnes visí Duchampova díla v nejprestižnějších galeriích světa.

Chris Ofili a Madona z výkalů

Londýnská galerie Tate Britain byla v roce 1997 dějištěm jednoho z nejbouřlivějších střetů mezi uměním a veřejným vkusem. Chris Ofili, britský umělec nigerijského původu, zde představil dílo „The Holy Virgin Mary“, vyobrazení Panny Marie s prvky africké estetiky, výstřižky z pornočasopisů a sloními výkaly. Tehdejší starosta New Yorku Rudy Giuliani pohrozilo odebráním financování muzea Brooklyn Museum, kde bylo dílo později vystaveno.

Ofiliho záměrem však nebylo urážet víru, ale spojit sakrální téma s prvky africké kultury a vlastní identity. Reakce veřejnosti ale odhalila, jak hluboce zakořeněné jsou naše představy o tom, co je považováno za uctivé.

Umělecký šok v době internetu

Dnes, v éře nekonečného online obsahu, je čím dál těžší diváka šokovat. Co ještě může být považováno za provokaci ve světě, kde lze během minuty zhlédnout násilí, pornografii i extrémy vkusu? Právě proto se umělci jako Banksy, Ai Weiwei nebo Marina Abramovič snaží jít za hranici čistého efektu. Jejich šok není laciný, ale je často politický, performativní a zaměřený na publikum jako spolutvůrce.

Pohled na provokaci se mění. Dnes už nestačí „jen“ překročit hranici vkusu či norem. Důležitější je vědět, proč ji překračujeme a co tím chceme říct. Umění se tím dostává zpět ke své podstatě: ne být krásné, ale být silné, relevantní a schopné vyvolat reakci. O tom by mohla vyprávět i královna popu Madonna, v jejímž vizuálu se často objevují sakrální předměty nebo Lady Gaga. Obě tyto hudebnice byly dokonce několikrát odpůrci obviněny z čarodějnictví i satanismu.

Skandál je jen začátek

Od pisoáru v galerii po svatou Madonu s výkaly – všechny tyto skandály přepsaly pravidla hry. Nejde však jen o kontroverzi, ale o transformaci vnímání. Umění, které šokuje, nás nutí přemýšlet o tom, co považujeme za normální, svaté, estetické nebo správné. A možná právě tím se skandální umění stává tím nejpoctivějším. V nikom totiž nenechá kousek klidu.

Zdroj: mazazine.artland.com, contemporaryartissue.com, dailyartmagazine.com, Pinterest