Girlbandy a boybandy: Jsou populární nejen díky hudbě, ale také svou zajímavou image, která přitahuje teenagery
Když se řekne boyband, mnohým z nás naskočí jména jako Backstreet Boys, NSYNC nebo Lunetic. Málokdo ale přemýšlí o tom, proč jsou klučičí a holčičí skupiny pořád tak populární.
A u girlbandů? Spice Girls, Holki nebo třeba Destiny’s Child. Jsou to skupiny, které zanechaly silný otisk nejen v hudebním světě, ale i v srdcích teenagerů. Proč vlastně měl tyhle skupiny tak obrovský úspěch? A v čem byl jejich vliv tak silný?

Image jako klíč k úspěchu
Jednou z největších předností girlbandů a boybandů je jejich vizuální styl. Každý člen mívá specifickou roli – romantik, drsňák, vtipálek, tajemný typ… To se nabalí na chytlavé písničky, taneční choreografii a silnou mediální podporu. Najednou tu máme idoly, které si fanoušci vylepují nad postel a sledují každý jejich krok. Hudba je důležitá, ale zdaleka ne jediná složka.
Teenage čas a snění
Boybandy a girlbandy míří především na mladé publikum. A teenage čas je přesně tou dobou, kdy člověk hledá vzory, chce se někým inspirovat, potřebuje někam patřit. Hudební skupiny nabízejí nejen písničky o lásce a přátelství, ale i styl oblékání, chování nebo věty, které se opakovaly ve školních lavicích. Holky se chtěly podobat Geri z Spice Girls, kluci zkoušeli tančit jako David z Luneticu. Často šlo o pocit sounáležitosti.
Holki a Lunetic: I u nás to jelo
Někdo má za vrchol devadesátek zahraniční jména, ale i u nás jsme měli své hrdiny. Lunetic způsobili doslova šílenství, jejich fanouškovská základna byla obrovská a plakáty se sbíraly jako Pokémoni. Holki zase přinesly kombinaci sladké image a písniček, které se snadno chytaly. Tyhle skupiny definovaly český pop devadesátek a tvořily neoddělitelnou součást teen života té doby.

Vliv na hudební průmysl
Girlbandy a boybandy se staly zlatým dolem pro hudební vydavatelství. Produkce byla pečlivě naplánovaná, písničky psali zkušení autoři, image měli na starost stylisti, marketing cílil na srdce (a kapsy) rodičů. Ale fungovalo to. Prodávala se alba, merch, vstupenky, plakáty i deníčky. Hudba byla součást komplexního balíčku zážitků.
Co zůstalo?
I když vítr slávy mnoha skupin už odvál, jejich písničky a vliv zůstaly. Dnešní K-pop boybandy jako BTS na těchto základech stavějí. A starší generace si při písničce „Máma“ klidně zatancuje v kuchyni. Boybandy a girlbandy ovlivnily, jak vypadá fanouškovská kultura, jak se tvoří značka interpreta a jak se hudba propojuje s emocemi. Protože to nebyla jen hudba. Byla to celá doba, styl, identita.
Zdroj: quora.com, medium.seznam.cz, Evie Magazine, How Stuff Works