Nejčastější dějové linky ve filmu: Ona ho nechce, ale nakonec mu podlehne

Filmy nejsou jen odrazem společnosti, často ji také formují – a to mnohem víc, než si připouštíme. Zejména v oblasti vztahů. Zamilované pohledy, neúnavné dobývání a nečekané happy endy.

Všechno to vypadá jako kouzelná romantika… dokud si neuvědomíte, že v reálném životě by takové chování bylo minimálně nepříjemné, v horším případě toxické.

Když tě nechce, snaž se víc: romantika nebo stalking?

Jedním z nejtrvalejších témat v hollywoodských romancích je příběh o muži, který odmítnutí chápe jako výzvu. Dívka řekne „ne“, on to ale slyší jako „zkus to znovu“. A diváci mu fandí.

Typickým příkladem romantizovaného nátlaku je film Zápisník jedné lásky (The Notebook), kde hlavní hrdina Noah doslova vyhrožuje, že skočí z ruského kola, pokud s ním Allie nepůjde na rande. Co má divák vnímat jako velké romantické gesto, je ve skutečnosti jasná forma emoční manipulace.

Podobně ve snímku 40 let panic (The 40-Year-Old Virgin) sleduje postava Steva Carrella svou kolegyni z práce a vymýšlí „náhodná“ setkání, která mají vést k navázání kontaktu. Na plátně to má působit jako neškodný humor – ale z pohledu reality je to spíš znepokojivé chování, hraničící se stalkingem.

Tento typ příběhu posiluje představu, že muž má právo ignorovat hranice, pokud to dělá z lásky. A že žena své skutečné city skrývá – takže když říká ne, možná myslí ano.

V reálném životě ale, že ne znamená ne. A romantika by měla stát na vzájemném respektu, nikoliv na nátlaku.

Láska na první pohled: realita nebo marketingový trik?

Další populární klišé: zamilování na první pohled. Stačí jediný pohled, záběr zpomalený o pár snímků, hudební podkres – a bum, je to osudová láska.

Příkladem filmového klišé o lásce na první pohled je Titanic, kde se Jack a Rose potkají, zamilují a během několika málo dní jsou ochotni jeden pro druhého zemřít. Také ve filmu Zamilovaný Shakespeare stojí milostná linka výhradně na chemii mezi dvěma postavami, nikoli na jejich hlubším vzájemném poznání.

Problém je v tom, že tyhle příběhy podporují představu, že buď přeskočí jiskra hned, nebo to nemá cenu. Jenže ve skutečnosti vztahy vznikají jinak. Pomaleji. S časem, důvěrou, vzájemným poznáváním. Filmové zkratky jsou sice pochopitelné – dvě hodiny nejsou moc času – ale tahle klišé můžou vést k nerealistickým očekáváním a frustraci z reality, která je složitější, méně dramatická, ale často o to opravdovější.

Bechdel test: jednoduchý test, těžký úkol

Už jste slyšeli o Bechdel testu? Vznikl v roce 1985 a jeho pravidla jsou zdánlivě směšně jednoduchá. Film jím projde, když:

  1. obsahuje alespoň dvě ženské postavy,
  2. které spolu mluví,
  3. a baví se o něčem jiném než o muži.

Zní to triviálně, že? Přesto většina filmů testem neprojde. Třeba takový Pán prstenů. Ano, jsou tam silné ženské postavy jako Galadriel nebo Éowyn, ale sotva se potkají, natož aby vedly smysluplný rozhovor. Ve Forrestu Gumpovi mají ženy (Gumpova máma i Jenny) své místo jen v kontextu jeho příběhu. Jejich vlastní životy se do popředí téměř nedostanou.

A pak tu máme Harryho Pottera. Tolik ženských postav – Hermiona, profesorka McGonagallová, Luna, Molly… Ale jak často spolu mluví o něčem jiném než o Harrym, Voldemortovi nebo mužských postavách obecně? Prakticky vůbec.

Bechdel test samozřejmě není dokonalý nástroj. Neříká, jestli je film dobrý nebo špatný. Ale ukazuje, jak moc (nebo málo) prostoru dostávají ženské postavy k vlastnímu vyprávění.

Dvě ženy se objímají
Ženy a vztahy mezi nimi většina filmů ignoruje, zdroj: Shutterstock

Co s tím? Filmy, které ukazují, že to jde i jinak

Ne všechny filmy kopírují zastaralé vzorce. Existuje stále více snímků, které bourají stereotypy a dávají prostor ženskému pohledu – nejen na romantiku, ale i na život jako takový.

Filmy, které Bechdel test splňují a přitom jsou silné i komerčně úspěšné:

  • Lady Bird – coming-of-age příběh o vztahu dcery a matky, který se nesnaží být dokonalý, ale autentický.
  • Malé ženy – nejen o lásce, ale i o ambicích, tvůrčích snech, sesterských vztazích.
  • The Farewell – čínská rodina, v níž se hlavní postava snaží smířit s kulturními rozdíly i rodinnými očekáváními.
  • Everything Everywhere All At Once – sci-fi, akce, rodina a hluboký vztah mezi matkou a dcerou.
  • Frozen (Ledové království) – klíčovou roli zde hraje sesterská láska, která nakonec zachrání svět. Frozen tak nabízí dětem i dospělým jiný model příběhu, kde ženské postavy nejsou doplňkem k muži, ale samy sobě navzájem hrdinkami.

Tyto filmy dokazují, že autenticita, hloubka a diverzita nejsou v rozporu s úspěchem. Naopak – publikum je stále otevřenější k novým perspektivám, pokud jim nabídnete silný příběh.

Zdroje: wikipedia.org, psychologytoday.com, theeverygirl.com, Research Gate