Leonardo da Vinci: Skutečně si zaslouží titul všestranné osobnosti

Leonardo da Vinci – jasně, to je ten s Monou Lisou. Málokdo ale ví, že tento italský génius před pěti sty lety navrhl vrtulník a tank. Leonardo totiž nebyl žádný obyčejný malíř. Byl to takový renesanční všeuměl – vynálezce, vědec, inženýr, architekt, filozof, zkrátka všechno najednou. Problém byl v tom, že jeho mozek byl mnohem výkonnější než jeho ruce. Rozpracoval něco, pak mu blesklo v hlavě a původní věc prostě odložil a nadšeně se pustil do nového projektu.

Da Vinciho vrtulník
Model létajícího stroje fungujícího na vztlaku podobně jako moderní vrtulník, zdroj: Shutterstock

Malíř: Muž, který změnil umění

Mona Lisa je nejslavnější obraz na světě, ale Leonardo namaloval mnohem víc. Poslední večeře je technický zázrak – použil novou techniku malování, která bohužel neodolala času tak dobře, jak doufal.

Leonardova technika byla revoluční. Vymyslel techniku sfumato – způsob malování, kdy barvy plynule přecházejí jedna do druhé. Podívejte se na Monu Lisu a všimněte si, jak jemně přechází světlo na jejím obličeji.

Portréty maloval s neuvěřitelnou precizností. Každý vlas, každá vráska – všechno bylo dokonalé. Ale trvalo mu to věčnost. Na Moně Lise pracoval čtyři roky a možná ji nikdy nedokončil podle svých představ.

Vynálezce: Předběhl svou dobu o staletí

Leonardovy nápady byly tak pokročilé, že je tehdejší technologie nedokázala realizovat. Navrhl vrtulník – nazval ho vzdušný šroub – už v patnáctém století. Principiálně byl správný, jen neměl motor.

Létající stroje ho fascinovaly celý život. Studoval ptáky a zkoušel pochopit principy letu. Navrhl padák, kluzák i stroj s mávajícími křídly. První padák podle jeho návrhů, který byl skutečně funkční, vyrobili teprve před pár lety.

Válečné stroje navrhl také, i když válku nenáviděl. Jeho tank vypadal jako obří želva s děly. Ponorka, vícehlavňové dělo – všechno to byly jeho nápady dřív, o mnoho let dříve, než je vynalezl někdo jiný.

Da Vinciho tank
Některé da Vinciho vynálezy nebyly určeny jen pro civilní využití, zdroj: Shutterstock

Vědec: Zkoumal úplně všechno

Anatomie byla Leonardova největší vědecká láska. Pitval více než třicet těl a nakreslil nejpřesnější anatomické studie své doby. V jeho době to bylo skoro nezákonné, ale potřeboval pochopit, jak funguje lidské tělo.

Optika ho také zajímala. Studoval, jak oko vidí nebo jak vzniká duha. Jeho poznámky o perspektivě používají malíři dodnes. Navrhl také dalekohled, ale nikdy ho nepostavil.

Geologie – Leonardo našel zkameněliny mušlí v horách a správně usoudil, že tam kdysi bylo moře. V jeho době to byla revoluční myšlenka.

Záhady: Zrcadlové písmo a nedokončené projekty

Leonardo psal pozpátku – zrcadlově zleva doprava. Číst to dokážete jen před zrcadlem. Proč to dělal, nevíme. Možná proto, že byl levák, nebo chtěl své objevy ukrýt.

Jeho poznámkové bloky obsahují neuvěřitelnou záplavu myšlenek.  Skice létajícího stroje klidně sousedí s anatomickou kresbou. Psal si poznámky všude kolem kreseb bez logického pořádku.

Nedokončené projekty ho provázely celý život. Socha koně měla být největší bronzová socha na světě, ale zůstalo jen u modelu. Začal spoustu věcí a dokončil jen zlomek.

Proč byl výjimečný: Zvědavost bez hranic

Leonardova zvědavost neměla hranice. Zajímalo ho úplně všechno – od toho, proč je nebe modré, až po to, jak fungují svaly. Pozoroval a kreslil všechno, co viděl.

Propojování oborů bylo jeho silnou stránkou. Anatomie mu pomohla v malování, inženýrství v anatomii. Viděl souvislosti tam, kde ostatní viděli jen oddělené věci.

Perfekcionismus byl jeho požehnáním i prokletím. Chtěl všechno udělat dokonale, proto dokončil tak málo projektů. Leonardo da Vinci skutečně předběhl svou dobu o staletí. Jeho mysl fungovala jinak než u ostatních – viděl věci, které ostatní neviděli. Možná právě proto dokončil tak málo projektů, jeho hlava byla prostě příliš rychlá na tehdejší svět. Dnes by pravděpodobně pracoval pro několik firem zároveň a stále by mu zůstal čas na malování. Jeho největší dar nebyla jen genialita, ale schopnost zůstat zvědavý jako dítě po celý život. A to je lekce, kterou můžeme využít všichni.

Zdroje: Wikipedia, Britannica, BBC