Kylie Jenner patří k nejslavnějším podnikatelkám na světě. Co stojí za jejím úspěchem?

Kylie Jenner proměnila svou vášeň pro kosmetiku v miliardové impérium Kylie Cosmetics. Její podnikatelská cesta dává dalším podnikatelkám inspiraci pro využití síly osobní značky. Přečtěte si o jejím výstupu na podnikatelský vrchol.

Spojení s rodinou Kardashian pomohlo v začátcích

Kylie Kristen Jenner se narodila v roce 1997 v Los Angeles a je nejmladší v rozvětvené rodině Kardashian-Jenner. Má starší sestru Kendall a osm nevlastních sourozenců. První mediální zkušenosti získala v úspěšné show Keeping Up With The Kardashians (běžel v letech 2007-21), kde debutovala v deseti letech. Mediální zviditelnění jí pomohlo, v roce 2014 se objevila v propagačním filmu pro Much Music Video Awards a účinkovala v hudebních videoklipech pro umělce jako Jayden Smith.

Rok 2014 pro ni byl důležitý i na podnikatelském poli, tehdy totiž založila svůj byznys s názvem Kylie Cosmetics. V listopadu 2015 uvedla na trh svůj první produkt, sadu Kylie Lip Kit. Chtěla svým zákaznicím poskytnout kombinaci tekuté rtěnky a konturovací tužky na rty. Už dříve se totiž spekulovalo o jejích nápadně velkých rtech a díky sadě Kylie Lip Kit mohly i její fanynky vypadat podobně. Sada měla okamžitý úspěch a hned se vyprodala.

Zájem zákaznic se projevil i na tržbách, Kylie Cosmetics dosáhla během prvních 18 měsíců tržeb přes 420 milionů dolarů. Firma pak v listopadu 2016 spustila svou první spolupráci s Khloé Kardashian na propagaci kolekce Koko x Kylie, po které se jen zaprášilo. Povzbuzující prodeje vedly k uvedení další kolekce ve stejném měsíci, která vygenerovala tržby 19 milionů dolarů během pouhých 24 hodin. Nejde o neznámou prodejní strategii, v zásadě se jedná o umělé vytvořený nedostatek zboží, díky kterému roste jeho exkluzivita a cena.

Nezůstalo však jen u produktu na rty, v září 2019 Kylie Jenner rozšířila svou značku o péči o pleť a osobní vůně. V listopadu téhož roku kosmetická firma Coty odkoupila 51% podíl ve společnosti v hodnotě přibližně 600 milionů dolarů.

Stojan Kylie Cosmetics v nákupním centru v Los Angeles
Kylie Jenner nabízí svým zákaznicím produkty podpořené chytrým marketingem. Stojan Kylie Cosmetics v nákupním centru v Los Angeles, Foto: Shutterstock

Sociální sítě nakopnuly její byznys

Podnikání Kylie Jenner utěšeně roste především díky její obrovské přítomnosti na sociálních sítích, zejména na Instagramu, Snapchatu a X. Na Instagramu ji denně sledují miliony lidí a posilují tak její osobní „brand“. Její plné rty, okouzlující líčení a častá změna účesů vábí mladé publikum po celém světě.

Kylie využívá svou platformu nejen k propagaci kosmetiky Kylie Cosmetics, ale také k navázání přímého kontaktu se svými sledujícími. Podnikatelka s nimi sdílí testování nových produktů, tutoriály líčení a nabízí pohledy do zákulisí vývoje produktů. Díky tomu si vytvořila masu oddaných fanynek, které se cítí jako součást její značky. Její zákaznice si zkrátka nekupují jen její produkty, ale i její životní styl.

Tento přímý kontakt se spotřebiteli snižuje náklady na reklamu, ale taky poskytuje Kylie okamžitou zpětnou vazbu. Díky ní pak vylaďuje produkty, aby lépe vyhovovaly přáním spotřebitelů. Její značka pak působí autenticky, což nadále prohlubuje její spojení se zákaznicemi.

Její marketing ovlivnil taky zavedené kosmetické firmy. Tradiční značky make-upu navázaly spolupráci s influencery a beauty vloggery na limitovaných řadách a využívají celebrity generace Z jako je Lily-Rose Depp.

Kylie Jenner prokázala, že umí vycítit změny na trhu a kreativně je využít. Vždy dokázala pochopit, co její zákazníci očekávají, a poskytnout jim to. Autenticita, využití sociálních médií a zapojení storytellingu jí získaly loajalitu u fanoušků a respekt v podnikatelské komunitě. Její úspěch slouží jako příklad úspěšného spojení vize, inovativního marketingu a vášně pro svůj produkt.

Zdroje: www.we-org.com, www.brandvm.com, www.bbc.com, andsimple.co, aesthetics.today