Kam směřuje česká populární hudba? Od Karla Gotta po Pam Rabbit

Když v roce 1968 zazpíval Karel Gott na Eurovizi píseň „Tausend Fenster“, nebylo to za Československo, ale za Rakousko. Přesto se právě tímto momentem psal první „český otisk“ v historii největší evropské hudební soutěže. Od té doby prošla domácí popová scéna velkým vývojem – od elegantních orchestrálních melodií po současný zvuk formovaný elektronikou, alternativou a vizuálním uměním. Dnešní umělci jako Vesna nebo Pam Rabbit dokazují, že česká hudba už dávno není jen o nostalgii a Zlatém slavíkovi, ale i o odvaze být jiný. A právě Eurovize je místem, kde se tento vývoj zrcadlí.

Karel Gott – zlatý hlas a předehra Eurovize

Karel Gott je bezpochyby nejikoničtější postavou české populární hudby. Jeho účast na Eurovizi v roce 1968 (byť za Rakousko) z něj učinila historicky prvního Čecha na této soutěži. Už tehdy symbolizoval snahu propojit český hlas s evropským publikem.

Jeho styl – klasický pop s důrazem na vokál, líbivou melodii a silný emotivní výraz – dominoval tuzemské scéně desítky let. Ale jak šel čas, česká hudba se začala měnit – a s ní i tvář našich reprezentantů na Eurovizi.

Pepa Kotek ze skupiny Kabát
Pepa Vojtek ze skupiny Kabát, Zdroj: Shutterstock

Cesta Česka v Eurovizi: pády, návraty a nové ambice

Česká republika se oficiálně zapojila do soutěže až v roce 2007, kdy ji reprezentovala skupina Kabát. První roky byly spíše neúspěšné – nedařilo se postoupit do finále, divácký zájem byl vlažný a na několik let jsme se soutěže vzdali úplně.

Zlom nastal v roce 2016, kdy Gabriela Gunčíková jako první česká reprezentantka postoupila do finále. A pak přišel největší úspěch – Mikolas Josef a jeho energická píseň „Lie to Me“ v roce 2018, která skončila na 6. místě. Od té doby je znát, že Češi už neberou Eurovizi jen jako televizní show, ale jako příležitost ukázat svou hudební tvář Evropě.

Mikolas Josef
Mikolas Josef, Zdroj: Shutterstock

Vesna: Slovanství, ženská síla a mezinárodní vize

Úspěch kapely Vesna s písní „My Sister’s Crown“ (10. místo) potvrdil, že česká hudba může být nejen konkurenceschopná, ale i výrazná. Vesna spojila folklór, moderní zvuk a silné sdělení o ženské síle, a navíc zpívala hned ve čtyřech jazycích – česky, anglicky, ukrajinsky a bulharsky.

Zároveň ukázala, že český hudební export může mít hlubší význam – nejen bavit, ale i mluvit o hodnotách a identitě. Frontmanka Patricie Kaňok Fuxová v rozhovorech otevřeně hovořila o touze podpořit Ukrajinu i celé slovanské kulturní dědictví.

Skupina Vesna
Skupina Vesna, Zdroj: Shutterstock

Pam Rabbit: Když pop není klišé, ale umělecká výpověď

Pam Rabbit, původem z arménské rodiny, reprezentuje další směr české pop music. Spojuje temné, někdy bizarní vizuály s upřímnými a často melancholickými písněmi. Na Eurovizi se zatím nedostala, ale několikrát soutěžila v národním kole a už dříve byla vokalistkou Mikolase Josefa.

Její hudba není prvoplánová. Mluví o odcizení, nejistotě i humoru v temnotě. Pro mladou generaci je symbolem svobody, originality a odvahy nehrát podle pravidel. A to je přesně to, co současná populární hudba potřebuje.

Letos bez Čecha, ale ne bez české stopy

V roce 2025 bude Českou republiku na Eurovizi reprezentovat zpěvák ADONXS, vlastním jménem Adam Pavlovčin. Tento devětadvacetiletý slovenský rodák, vítěz Česko Slovenské SuperStar z roku 2021, byl vybrán interním výběrem České televize. Jeho účast podtrhuje otevřenost a kosmopolitní charakter současné české hudební scény, která vítá talentované umělce bez ohledu na jejich národnost.

Kam tedy směřujeme?

Česká populární hudba stojí na křižovatce. Stojí mezi tradicí a experimentem, mezi domácím publikem a mezinárodním dosahem. Už to není jen o hlase a písni – ale o celkové výpovědi, vizuálu, tématu a sdělení.

Zatímco minulost měla Karla Gotta, budoucnost má Vesnu, Pam Rabbit nebo Aiko. A přestože každý z nich jde jiným směrem, spojuje je touha být slyšet nejen doma, ale i za hranicemi.

Zdroj: Deník, super.cz, Novinky